Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 oktober 2007

Feitenrelaas roerige kwestie Van Rheenen ingekomen stuk

LISSE – ‘Plaats het feitenrelaas niet op de politieke agenda, maar behandel het als ingekomen stuk’. De kwestie ‘Van Rheenen’ heeft de hogere politieke regionen bereikt, zo leek het tijdens de vergadering van het raadspresidium op maandag 1 oktober. In het presidium van 3 september hadden verschillende politieke partijen, aangevoerd door Nieuw Lisse, er bij wethouder Bas Brekelmans (VVD) op aangedrongen om een overzicht met een feitenrelaas op tafel te leggen. Fractievoorzitter Cees Verburg (D66) was hier niet bij aanwezig, maar hij stuurde alsnog de ‘Van Rheenen-perikelen’ in de gewenste richting.

Verburg richtte zich tot zijn mede-politici: ‘In de vorige vergadering hebben de collega’s een feitenrelaas bepleit, maar eind juni is door de gemeenteraad een brief verstuurd richting Van Rheenen waarin wij aangeven dat wij de reactie van het college onderschrijven en geen nader onderzoek willen laten uitvoeren. Aan alle verantwoordelijk fractievoorzitters van de voormalige periode kan ik nog het volgende zeggen: “De feiten waren bekend en in beslotenheid besproken en hadden ook de instemming van die toenmalige fractievoorzitters”.’

De fractievoorzitter vervolgt: ‘Het lijkt mij niet juist dat dit feitenrelaas wordt geagendeerd door de commissie en de raad. We moeten eerst het feitenrelaas bestuderen en mochten zich dan nieuwe feiten voordoen, dan kun je het college daar op aanspreken. Vooralsnog heeft onze fractie geen enkele aanleiding te twijfelen aan de verklaring die het college heeft afgelegd. Het lijkt mij een betere wijze om het feitenrelaas als ingekomen stuk ter kennisgeving aan te nemen. Ik steun het college en heb met mijn fractie geen behoefte aan een nader onderzoek.’

Fractievoorzitter Ad van Zelst (Nieuw Lisse) repliceerde: ‘Dit feitenrelaas gaat er komen omdat er een voortschrijdend inzicht is. Er zijn na het schrijven van de brief een aantal nieuwe feiten en inzichten gekomen die nader bestudeerd moeten worden. Ik voel me niet gebonden aan de brief van 29 juni. Vervolgens ga ik Cees gelijk geven als ik naar aanleiding van dat feitenrelaas een onderzoek al dan niet nodig vind. Dat hangt af van feitenrelaas en wij kunnen dan de politieke middelen hanteren. Het feitenrelaas hoeft niet direct als agendapunt op de raadsvergadering te staan, maar het moet wel zorgvuldig en nauwkeurig bestudeerd worden.’ Besloten werd om het feitenrelaas per raadsmail te versturen, zodat het vervolgens als ingekomen stuk behandeld wordt. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) zei na de vergadering toe om het feitenrelaas ook richting de pers te sturen.