Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2007

Problemen voor wielerronde

Snelheidsverlagende maatregelen onverenigbaar

Door Joep Derksen

LISSE – ‘De herinrichting van de Spekkelaan is goed in het kader van de verkeersveiligheid, maar een gemiste kans wat betreft communicatie met de omliggende verenigingen.’ Peter Bemelman voorzitter van de renafdeling van de ren en tourvereniging Bollenstreek sprak in tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 15 november.
Bemelman sprak zich uit tegen de wijze waarop wethouder Guus Mesman (PvdA) een voorstel om de Spekkelaan in te richten volgens het Duurzaam Veilig principe aan de gemeenteraad voorlegde, zonder dat enig overleg met de sportverenigingen had plaatsgevonden. 'Verkeersveiligheid is een goede zaak maar de wielerrondes die we voor de KNWU organiseren worden bedreigd, wanneer er hoge snelheidsremmende plateaus op de weg worden geplaatst. Die plateaus doen de fraaie wielerbaan absoluut teniet. Ons voorstel is om te kijken naar snelheidsremmende maatregelen, maar tegelijkertijd ook rekening te houden met wieler- en skeelerevenementen. Graag willen wij met de wethouder in overleg.’

Alternatieven

Wethouder Guus Mesman voelde hier in eerste instantie niets voor: ‘Op verzoek van de gemeenteraad om de veiligheid op de Spekkelaan te bevorderen, heb ik een bureau ingeschakeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Met de omliggende sportverenigingen maken veel jeugdige Lissers, die een kwetsbare verkeersgroep vormen, gebruik van de weg. Ik denk dat een wielerbaan en een verkeersveilige weg moeilijk te combineren zijn. De plateaus moeten snelheid afdwingen, anders kun je een maximum snelheid van 30 km niet handhaven.’

Fractievoorzitter Cees Verburg (D66) deed een handreiking: ‘Er moet gesproken worden over alternatieve maatregelen. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk dan alleen plateau’s; er zijn ook andere effectieve maatregelen die tegemoet komen aan de randvoorwaarden voor een verkeersveilige weg.’ Mesman gaf toe: ‘Ik kan me niet voorstellen dat er andere maatregelen mogelijk zijn die de snelheid afdwingen van 30 km, maar tegelijkertijd wel de fietsers hard kunnen laten rijden. Maar ik wil hier wel met de verenigingen overleg over plegen.’ Gemeenteraadslid Jos Assendelft (Nieuw Lisse) gaf de wethouder een tip: ‘Er zijn zeker mogelijkheden om op een andere manier te hard rijdend verkeer te remmen. Er bestaan klapdrempels die de snelheid van een voertuig registreren en bij een overschrijding omhoog klappen.’