Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 februari 2008

“Persoonlijke groei door je bewust te worden van je eigen kwetsbaarheid”

(Foto: Carla Broekhuizen)


Fotoproject “De kwetsbaare mensch”


NOORDWIJK – De ‘ADHD-fotografe’ Carla Broekhuizen is samen met collega Rutger Burger begonnen met een nieuw project: De kwetsbaare mensch. Beide fotografiekunstenaars zoeken 100 mensen die zich op de gevoelige plaat willen laten vastleggen op de manier zoals zij het liefste herinnerd willen worden.

Door Joep Derksen

“Ze noemen mij weleens ADHD-fotografe omdat er zoveel uit mijn handen komt”, legt Broekhuizen (49) enthousiast uit. Het project De kwetsbaare mensch dat ik met Rutger opzet is hier een voorbeeld van. Mijn deel noem ik: ‘Blindfolds 100’, want ik wil 100 mensen fotograferen die een blinddoek voor hun ogen hebben. De mensen worden op exact dezelfde locatie gezet, bij een oude muur aan de oude Offemweg, en daar krijgen ze die blinddoek om. Doel hiervan is dat ze op dat moment in alle stilte gaan nadenken over wie ze zijn en hoe ze denken dat hun vrienden hen zien.”

Heilsoldaat

“De geblinddoekte personen dragen op het moment van het maken van de foto’s heel specifieke voorwerpen, waarvan iemand vindt dat deze zijn of haar persoonlijkheid vertegenwoordigen. Iemand die zich ontzettend sportief vindt, kan bijvoorbeeld in een trainingspak of met zijn sportfiets op de foto. Maar ik heb ook een heilsoldaat gehad die dol is op dansen. Hij staat dus in een danspose op de gevoelige plaat. Een ander bekeek het meer van de spirituele kant: zij liet zich fotograferen met kristallen, die voor haar heel belangrijk zijn.”

Ze vervolgt: “Het zal voor buitenstaanders niet altijd duidelijk zijn wat de mensen met hun voorwerpen bedoelen, maar dat hoeft ook niet. De deelnemers ervaren een stukje persoonlijke groei. Je staat namelijk op straat met een blinddoek om en al die tijd ben je je bewust van je eigen kwetsbaarheid. Ik heb zelf ervaren dat je juist persoonlijk kunt groeien door je kwetsbaar op te stellen, want als je dat doet, wordt er geen misbruik van je gemaakt.” En als dat wel gebeurt? “Wie is daar dan verantwoordelijk voor? Ik niet, dus. Dat is juist het stukje persoonlijke groei dat ik ervaren heb.”

Bloot

Op dit moment hebben zich al 25 mensen aangemeld om gefotografeerd te worden. Broekhuizen correspondeert met ieder van hen over de wijze waarop ze afgebeeld willen worden. “Een paar mensen hebben ook gecancelled, omdat ze toch bang waren om zich figuurlijk bloot te geven, want je staat daar wel met je ziel en zaligheid. Ik ervaar dat de mensen niet meedoen om iets achter te laten na hun verscheiden, maar juist participeren om na te denken over hoe ze nu zijn. Ik stel zelf ook geen grenzen in wat de mensen willen. Als iemand in het blote achterwerk op een paard wil zitten om als Lady Godiva afgebeeld te worden, vind ik dat prima.”

Is er leven na het project De kwetsbaare mensch? “Ja, ik ga later dit jaar een serie foto’s maken van voluit lachende mensen die participeren in een cursus lachyoga. Dit project noem ik ‘De lachende mensch’.”

Spannend

Kunstenaar Rutger Burger (45) vertelt over zijn deel van het project ‘De kwetsbaare mensch’: “Ik heb een heel pragmatische invalshoek, want je hebt een staat van kwetsbaarheid en een staat van onkwetsbaarheid. Iedereen is altijd kwetsbaar en het enige moment waarop je onkwetsbaar bent is als je dood bent.”

Hij vervolgt: “Ik wil die onkwetsbaarheid laten zien door in totaal twintig foto’s te maken met een omvang van 2 x 1 meter. Op deze foto’s liggen de mensen onder een wit laken, waarbij alleen een plukje haar te zien is, zodat de toeschouwer kan zien dat hier een individu ligt, maar waarbij er wel sprake is van vormloosheid. Hiermee geef ik aan dat kwetsbaarheid de mens maakt.”

Dit is het eerste grote project dat Burger aanpakt en het is voor hem “redelijk spannend” hoe het uitpakt. “Ik zit al heel lang in de fotografie en heb verschillende opleidingen gevolgd. Ik kijk tegen fotografie aan alsof het een filosofisch idee is en wil op deze manier laten zien wat je pad is geweest.” Is er leven na de dood? “Er is leven dankzij de dood.”

Geinteresseerden kunnen zich nog aanmelden om model te zijn voor dit project. “Ik ben met name op zoek naar vormen, want voor het project zijn de individu en gelijkvormigheid van belang. Ik ben bereikbaar per email:
burgerr@gmail.com.”

Rond september zal een expositie plaatsvinden van de foto’s. Mogelijkerwijs komt er ook een fotoboek, afhankelijk van de onderhandelingen met de uitgevers. Voor meer informatie:
www.imagecreative.nl en www.kaatjes.exto.nl. Opgeven voor het project kan ook: carla@imagecreative.nl of telefonisch: 06 3071 3570. Iedere deelnemer krijgt een gratis afdruk van de zwart-wit foto.