Poolse advertentie is begin van trend
NOORDWIJK – Op de achterkant van de Woensdagkrant van deze week was een opvallende paginagrote advertentie te zien, die volledig in het Pools was opgesteld. Foto Henny Hoogeveen had de primeur; is dit een nieuwe trend in het advertentieland?
“Dat zou best kunnen”, legt bedrijfsleider Patrick van Steijn uit. “Met circa 20.000 Polen die hier in de Duin- en Bollenstreek werkzaam zijn, praten we over een compleet nieuwe doelgroep voor veel van onze producten. Als Nederlanders de advertentie lezen, is er niemand die het begrijpt, maar toch snapt iedereen waar het over gaat. Mobiele telefoons worden aangeboden met Poolse menu’s.”
Afgelopen week verscheen de eerste Nederlandse krant in het Pools, maar lezen de Polen wel de regionale weekbladen? “Zeker weten, maar daarom hebben we de advertentie ook op de achterpagina gedaan. Wanneer de krant op de mat valt bij de doelgroep, richt hun aandacht zich direct op de Poolstalige advertentie.”
Polen komen hier naar toe omdat ze in hun eigen land geen geld kunnen verdienen; ze sparen om later in Polen bijvoorbeeld een huis te kunnen kopen. Dat is het beeld dat veel Nederlanders van Poolse werknemers hebben. Hoe kan het dan dat ze hier mobiele telefoons kopen? “Ze hebben er absoluut het geld voor en geven zo cash 180 euro uit voor een mobieltje”, aldus Van Steijn. “Maar dat komt ook omdat ze gevleid zijn dat we hier Poolstalige telefoons verkopen en zeggen: ‘Ik kan het menu in mijn eigen taal krijgen? Da’s top!”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home