Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 februari 2008

‘Ze doen het goed in de fractie’

LISSE – Michelle van Overdam (24) is nu zo’n twee jaar voorzitter van D66-Lisse. Waar andere partijen soms moeite lijken te hebben om talentvolle jeugd in een bestuursfunctie te laten opereren, is Van Overdam een overtuigd D66er. In ieder geval waar het gaat om D66 in Lisse. ‘Met de benaming D66-Lisse willen we ons niet afzetten tegen de landelijke partij, maar sommige mensen kunnen zich niet identificeren met het landelijke D66. Wij laten zien wie we zijn en waar we voor staan.’

De voorzitter vertelt waarom ze deze functie op zich heeft genomen: ‘Ik speel meer een representatieve rol in de partij, maar op de momenten dat het moet wil ik echt wat te zeggen hebben. Met het voorzitterschap wil ik aangeven dat jongeren de politiek in kunnen en ook voorzitter kunnen worden. We hebben een heel goede fractie en ik zorg er voornamelijk voor dat er een goede sfeer binnen de partij blijft.’

De politiek is haar met de paplepel ingegoten: ‘Mijn vader heeft in de jaren ’90 samen met Adri (de Roon, red.) en Cees (Verburg, red.) de partij aangestuurd. In 1994 leidde dat tot een groei van 1 naar 3 zetels. D66 staat voor het kenbaar maken van de eigen mening; we zijn open, betrokken en betrouwbaar. Een voorbeeld hiervan is de enquete die we gehouden hebben voorafgaand aan het besluit of de Kapelstraat moest worden afgesloten voor het verkeer. Ook na de gemeenteraadsverkiezingen blijven we zichtbaar in het dorp!’

Hoe groot is de invloed van fractievoorzitter Cees Verburg op het succes van de plaatselijke D66? Is er leven na Cees Verburg? ‘Er was ook leven voor Cees Verburg, die nu in feite ons boegbeeld is, want in die tijd was er ook een type die ervoor stond. We groeien in ledenaantal en hebben een behoorlijk aantal actieve jonge leden, die in de steunfractie opereren.’

Verkiezingen

Als een talentvolle vrouw als Van Overdam al op zo jonge leeftijd voorzitter van het bestuur is, hoe groot is dan de kans dat we haar op de kandidatenlijst voor de volgende verkiezingen kunnen vinden? ‘Ik heb bewust gekozen voor een rol in het bestuur en niet de actieve politiek. Ik werk voor de jeugdreclassering in Den Haag en doe vrijwilligerswerk. Als je echt de gemeenteraad in wilt gaan, moet je daar zoveel tijd voor vrij maken om de juiste wijze van politiek te bedrijven, zoals wij doen. Als ik het doe, wil ik het goed doen, maar op dit moment sta ik op het standpunt dat ik mijn huidige functie goed kan doen.’

Hartenwens

Over de fractie: ‘Zij doen het goed, luisteren naar de inwoners van Lisse en pakken jongerenproblemen aan, zoals de vrije sluitingstijden en de aanpak van starterswoningen. Wethouder Adri de Roon heeft onderwerpen als zorg en het sociale vlak in zijn portefeuille die ik heel belangrijk vind. Hij doet het gewoon goed.’

Als laatste: wat is uw hartenwens? ‘Dat er genoeg uitgaansvoorzieningen zijn voor de jongeren en dat we lekker kunnen stappen. Verder zijn mensen altijd welkom om lid te worden, speciaal ook de jongeren. Bij onze partij kun je er ook voor kiezen om alleen lokaal lid te zijn. Bij het afscheid nemen vertelde Van Overdam dat ze al zes jaar met haar vriend samen is. Is dan een andere hartenwens dat ze gaat trouwen? ‘Zet dat maar in je artikel!’

Voor meer informatie:
www.d66lisse.nl.