Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 maart 2008

Raadsbrede steun plan Hobaho-locatie

LISSE – De herontwikkeling van het Hobahoterrein en de Kanaalpassage kreeg de goedkeuring van de gemeenteraad op donderdag 24 januari. Zelden kreeg een plan, dat de komende 100 jaar beeldbepalend zal zijn voor het centrum van Lisse, zo snel het fiat van de politici. Dit had natuurlijk te maken met de heldere presentatie die Provast gaf, met exacte uitleg over de herontwikkelingsplannen en hoe een en ander eruit komt te zien.

De politici struikelden over elkaar heen met hun superlatieven. Gemeenteraadslid Ed Takken (D66): ‘We gaan hier echt voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Het plan komt ruimschoots tegemoet aan belangrijke uitgangspunten als het handhaven van het gratis parkeren, 30% sociale woningbouw, en het hebben van een publiekstrekker als Hoogvliet in de parkeergarage.’

Gemeenteraadslid Paula van Elburg (PvdA): ‘Dit is een plan met passie, voor Lisse, haar roots en de historische locatie. Het is uniek. Eenieder die de plannen bestudeerd heeft, oordeelt: dat worden mooie gebouwen, sociale woningen, er komt water, we behouden ruimte en krijgen ondergrondse parkeergelegenheid.’ Ze had twee kritische kanttekeningen: ‘Zorg voor voldoende parkeren op maaiveld door gebruik te maken van particuliere parkeerplaatsen en een betere handhaving door de boa’s en draag zorg voor een juiste parkeergelegenheid van de fietsen.’

Gemeenteraadslid Jos Assendelft (Nieuw Lisse): Dit is een goed resultaat uit de onderhandelingen. Zorg voor locaties om de fiets kwijt te raken. In de Molenstraat gaat een woonblok verdwijnen, terwijl daar veel ouderen wonen. Is het nodig om dat weg te halen en wordt er goed met de bewoners gecommuniceerd?’ Gemeenteraadslid Johan Vermeij (VVD): Gratis parkeren in een parkeergarage waar je vier uur mag staan is een prima resultaat. Met dit project houden we een goede uitstraling voor ons dorp.’ Gemeenteraadslid Frans Vroomans (CDA): Onder druk wordt alles vloeibaar en we zijn content met het deelresultaat: gratis parkeren voor centrumbezoekers en realisatie van 30% sociale woningbouw.’

Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie): ‘Ik heb bewondering voor het resultaat. Zo goed als gratis parkeren blijft mogelijk en ik heb er alle vertrouwen in dat we straks een prachtig centrum krijgen, waar we met z’n allen trots op kunnen zijn.’

Wethouder Guus Mesman (PvdA) dankte de politici voor de vele complimenten en pluimen: ‘De aanhouder wint, maar ik zie het niet als winnen. Alle partijen hadden het allerbeste voor met het centrum van Lisse en alle partijen zijn winnaars. Het is duidelijk dat het hele Hobahogebied op de schop wordt genomen, en het wordt een gigantische bouwput zoals we nog nooit eerder gezien hebben. De idee is om een nieuwe winkelstructuur te creëren, waarbij de commerciële as bij Albert Heijn met grootschalig parkeren wordt doorgetrokken naar de nieuwe supermarkt met grootschalig parkeren aan de andere kant van het centrum.’

Arno van der Voort, partner bij Provast, legde verder uit: ‘Er komen 541 parkeerplaatsen, een supermarkt met een oppervlak van 1.800 m2. Ook komt er een uitbreiding van het aanbod van niet-dagelijkse goederen (1.000 m2), waarmee Lisse zich richt op versterking van de regionale trekkracht. Bij De Doorbraak krijgt 4.000 m2 aan detailhandelwinkels.’

‘Wat betreft de woningbehoefte, wordt gezorgd voor een gedifferentieerd hoogwaardig aanbod, afgestemd op de doelgroep. Er komen 215 woningen, 177 in het Havenkwartier, en 38 bij de Doorbraak. 161 van deze woningen zijn voor de vrije sector en 64 vallen in de sociale sfeer. Wat het verkeer betreft: de Hobahostraat wordt verblijfsgebied. Er wordt extra parkeerbehoefte gerealiseerd. De Grachtweg wordt autoluw en krijg een pleinfunctie met een hoogwaardige inrichting. De ontsluiting van de parkeergarage komt op de hoek van de Hobahostraat en de Ruishornlaan. Ook wordt oppervlaktewater toegevoegd: circa 1800 m2 in totaal en wel in de Hobahostraat. Het water zorgt voor een verbetering van de leefkwaliteit.’
Na afloop van de vergadering was Van der Voort enthousiast over de uitslag: ‘Ik ben heel blij met deze raadsbrede instemming. Het is fijn dat de plannen kunnen steunen op de voltallige meerderheid van de raad!’