Presentatie over ontsluiting Greenport levert kritische reacties
Diederik Braat van Holland Rijnland hield de presentatie op een weinig inspirerende wijze. Hij gaf aan dat een onderzoek van verkeerskundigenstuurgroep uitwijst dat ‘niet alleen infrastructuur, maar ook hoogwaardig busvervoer een oplossing biedt voor de verkeersproblemen.’ Hij ging hier volledig voorbij aan het probleem hoe bedrijven hun goederen moeten vervoeren in Connexxion-bussen of het feit dat in de twee weken waarin het Openbaar Vervoer plat lag, de files zelfs korter waren dan normaal.
Zeven varianten heeft de stuurgroep onderzocht en de conclusies van de verkeersgeleerden luiden dat er voor het OV extra verbindingen tussen de kernen moeten komen, fietsenstallingen verruimd moeten worden, extra P&R bij OV-punten en een treinstation bij Sassenheim. Ook moeten er extra fietspaden komen en veilige oversteken bij provinciale wegen. Voor het autovervoer moeten kruispunten en rotondes verbeterd worden en een strandpendel worden opgezet. Alleen op de (zeer) lange termijn denkt de stuurgroep aan het verbinden van de N206 en N207 of het aanleggen van een noordelijke randweg Rijnsburg/Katwijk.
Zelden waren de commissieleden zo kritisch in hun vragen. Fractievoorzitter Benno Kooij (CDA): ‘Is er rekening gehouden met rekeningrijden, dat een gunstig effect moet hebben op het verkeer?’ Braat: ‘Dat hebben we niet in meegenomen.’ Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie): We hebben niets vernomen over de aansluiting N208 – N205: het grensoverschrijdend verkeer: daar hopen wij in Lisse op.’ Commissielid Dolf Kistemaker (PvdA): ‘Is de Rijnlandroute meegenomen, want die heeft toch invloed op de congestie van bijvoorbeeld de N206.’ Braat: Nee, die komt in dat model niet voor.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home