Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 oktober 2008

“Laat mij uw boekenkast zien en ik vertel u wat voor mens u bent”

Derde editie Nederland Leest

TEYLINGEN – Voor het derde achtereenvolgende jaar kunnen de leden van de bibliotheken in de Duin- en Bollenstreek een gratis boek bemachtigen in het kader van de actie “Nederland leest”. Dit jaar betreft het een roman van Harry Mulisch: “Twee vrouwen”, dat oorspronkelijk in 1975 werd uitgebracht. Nadat hij voor een publiek in een interview ondervraagd werd over zijn leesvoorkeuren, deelde burgemeester Sander Schelberg vrijdag 17 oktober in de Voorhoutse bibliotheek de eerste exemplaren uit.

Het Nederland Leest-boek wordt gratis weggegeven aan de leden van de openbare bibliotheken tussen 17 oktober en 14 november, zolang de voorraad strekt. Vorig jaar zijn een miljoen exemplaren uitgedeeld van “De gelukkige klas” van Theo Thijssen. De bedoeling is, dat de lezers vervolgens over dit boek met elkaar in discussie gaan. “Twee vrouwen” biedt in ieder geval volop stof tot discussie over liefde, homoseksualiteit, man-vrouwverhoudingen en ouder-kindrelaties.

In het interview voorafgaand aan de uitreiking van de eerste exemplaren vertelde Schelberg onder meer: “Laat mij uw boekenkast zien en ik vertel u wat voor mens u bent. Dat is een uitspraak die helemaal klopt. Zelf lees ik politieke bibliografieën en boeken over leiderschap. Uit een erfenis van mijn vader, die vorig jaar is overleden, heb ik veel boeken over de Tweede Wereldoorlog ontvangen.” Op de vraag wat zijn drie favoriete schrijvers zijn, antwoordde de burgemeester: “Bomans, Bomans en Bomans. Maar daarnaast ook Martin Bril, Herman Pley en Geert Mak. Maar ook Ronald Giphart schrijft steeds mooier.” Schelberg noemt in eerste instantie geen schrijfsters. “Het is inderdaad opvallend dat er weinig Nederlandse schrijfsters zijn die er tegenwoordig uitspringen. Natuurlijk heb je de iconen als Haasse en Rubinstein, of Palmen met haar boek I.M. (geschreven over de interviewer en haar levenspartner Ischa Meijer – red.), maar van de nieuwe generatie schieten mij geen namen te binnen.” Een van de toehoorders stopte Schelberg na afloop een briefje in de handen met het advies: “Rascha Peper is een goede Nederlandse schrijfster!” Schelberg zei toe een van haar boeken te gaan lezen.

De burgemeester heeft begin jaren ’80 “Twee vrouwen” gelezen, maar gaat ervan uit dat hij het boek nu minder opzienbarend zal vinden dan een kwart eeuw geleden. “Maar wanneer ik een boek herlees, doe ik dat nooit van kaft tot kaft. Jeugdboeken waar ik veel van genoten heb, was “Oorlogswinter” van Jan Terlouw, maar tevens genoot ik van Snuf de Hond.” Hij heeft ook een wenstip voor de volgende schrijver wiens werk in het kader van Nederland Leest door een miljoen mensen mag worden gelezen: “Pieter Bas”.
Astrid Tuijp van de Leeskring Voorhout mocht samen met twee leesgenotes het allereerste exemplaar van “Twee vrouwen” van Schelberg ontvangen. Ze vertelt: “Het is heel stimulerend om zes keer per jaar een boek te lezen, dat je anders niet zou lezen. De boeken die we met de leeskring bespreken lees ik twee keer: 1 keer voor mijn plezier en de tweede keer voor de analyse, want de boeken die we lezen zijn literatuurwerken met veel lagen over relaties en allerlei thema’s.”