Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 oktober 2008

Minder bekeuren en meer gratis parkeren

NOV-voorzitter stelt ergernissen ondernemers aan de kaart

NOORDWIJK – Een aantal horecaondernemers is het gemeentelijke beleid van het intensief bekeuren door de GOA’s beu en heeft hierover in het horecaoverleg met de gemeente over aan de bel getrokken. De ondernemers verwijzen voor meer informatie naar Arjan Slobbe, voorzitter van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging (NOV), die zich desgevraagd uitlaat over het parkeerbeleid en de vele boetes die toeristen, ondernemers en klanten uitgeschreven krijgen.

Slobbe: ‘Die geluiden over de situatie dat er heel snel bonnen uitgeschreven, of beter gezegd: ingetikt, worden, horen wij ook. Zo zijn er voorbeelden van mensen die willen inchecken in een hotel, even naar binnen lopen om te vragen waar ze kunnen parkeren en bij terugkomst een gele bon achter hun ruitenwisser vinden. Handhaving is heel belangrijk, maar de gastvrijheid moet zeker ook in het oog gehouden worden.’

De NOV-voorzitter heeft ook een ander bezwaarpunt: ‘Het parkeerbeleid komt rommelig over naar de buitenwereld toe. Er zijn verschillende parkeerzones, -tarieven en –tijden. De NOV wil een vereenvoudiging hierin, maar het is bekend dat de gemeente volgend jaar een nieuw parkeerbeleid wil effectueren. Het is dan een goed idee om in te voeren dat je met je mobiel kunt betalen, zodat de prijs dan per minuut bepaald wordt. Het huidige betaalsysteem is niet gastvrij en dat is toch wat we voor de bezoekers en consumenten willen zijn.’

Slobbe vervolgt: ‘Overigens is het wel zo dat er te weinig consumenten naar Noordwijk komen. De omliggende plaatsen zijn flink aan de weg aan het timmeren; in Lisse is het bijvoorbeeld goed parkeren en nog gratis bovendien. Iedereen is het erover eens dat er op drukke dagen goed betaald mag worden, maar in de wintertijden zijn de parkeervakken helemaal leeg. De gemeente zou moeten overwegen om dan gratis parkeren of de eerste twee uur gratis parkeren toe te staan.’
Dat er klachten binnenkomen over de parkeerwachters die zich onbeleefd uiten tegenover de mensen die zich bezwaren over een bekeuring, is Slobbe bekend. Aan de andere kant moeten die parkeerwachters toch ook heel veel slikken in hun vak. Is hij het daarmee eens? ‘Die mensen zijn getraind om met hetgeen ze naar hun hoofd geslingerd te krijgen, om te kunnen gaan. Dat is een kwestie van vaardigheid en deskundigheid. Waar is bijvoorbeeld de tijd van de waarschuwingen gebleven: is het echt nodig om iemand te bekeuren die net even naar binnen loopt en weer naar buiten gaat? Notoire foutparkeerders hebben deze parkeerwachters gauw in de gaten en als die mensen bekeurd worden, heb ik er geen probleem mee. Maar het moet niet ten koste gaan van de hotelgasten of restaurantgangers; die komen nooit meer terug als ze een vette prent krijgen. Recreëren in Noordwijk mag best wat kosten, maar dat moet dan niet een prent zijn: daar krijg je niets voor terug.’