Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 oktober 2008

Verdwijnen Kringloopwinkel is einde van tijdperk

NOORDWIJK – Na tientallen jaren sloot de Kringloopwinkel aan de Losplaatsweg 9 afgelopen zaterdag voor het laatst haar deuren. Alle bezoekers die nog eenmaal binnen kwamen om te kijken of er nog bruikbare spullen van hun gading waren, mochten de door hen geselecteerde waren gratis meenemen. Maar bijna iedereen was dat toch te gortig en grif werd er geld gestort in een speciale doos: van de opbrengst gaan de vrijwilligers die zich jarenlang ingezet hebben voor de Kringloopwinkel iets leuks doen.

Het was voor Pierre Roos geen fijne dag, zo was van zijn gezicht af te lezen. In mei 2007 luidde hij al de noodklok om aan te geven dat de Kringloopwinkel dringend op zoek was naar vervangende ruimte, maar in die tijd heeft geen enkel bedrijf of organisatie ruimte aangeboden tegen een niet-commerciële prijs. Roos vertelt over zijn gevoelens: ‘Ik voel me teneergeslagen en niet zo prettig, al ben ik blij dat er nog veel belangstelling is. Ruim twintig jaar heb ik mij ingezet en vandaag is het einde van een tijdperk. We zijn zo lang mogelijk doorgegaan als we konden, want we vinden het belangrijk dat dingen hergebruikt worden. De omzet was redelijk, maar in geld laag omdat we nooit veel vroegen voor de spullen. In ieder geval hebben we geen schulden en zijn we in staat om alle lasten te betalen. Vandaag hebben we de Kringloopwinkel opengesteld als geste naar de mensen die in al die jaren onze klant zijn geweest.’

Ondertussen staat het gebouwtje helemaal vol met mensen die hun grote AH- en Digroszakken helemaal volpakken met bestek, kleding, puzzels en boeken. Bezoekster Irma aan het Rot heeft al behoorlijk wat van haar gading gevonden: ‘Ik vind het niet leuk dat deze kringloopwinkel weg gaat en had eigenlijk wel verwacht dat ze een ander onderkomen zouden vinden. Ik kocht hier regelmatig speelgoed voor mijn zoontje, maar ik verwacht niet dat ik naar een andere kringloopwinkel ga. Deze zat namelijk vlak in de buurt en ik ga niet in de auto zitten om een kringloop te bezoeken.’
Iets verderop staat Hannie: ‘Het verdwijnen van deze Kringloopwinkel is geen gemis. Alle kringlopen floreren, maar ik kwam hier bijna nooit omdat het hier te duur was. Ze hadden hier echt iets moois van kunnen maken.’ Annelies Marijnis is het hier niet mee eens: ‘Ik vind het helemaal niet leuk dat ze weg gaan, want ik kom hier al sinds de jaren ’70. Deze kringloopwinkel moet alsnog een andere ruimte krijgen van de gemeente. Het is toch zonde dat je zes nieuwe glazen haalt bij de Blokker als je hier ook zes glazen kunt kopen waar een ander eveneens veel plezier mee heeft gehad?’