Geluidsmeetinstrumenten voor vliegtuiglawaai geplaatst in tweede week november
TEYLINGEN – Het eerste geluidsmeetpunt om het vliegtuiglawaai te meten, wordt naar alle waarschijnlijkheid voor zondag 16 november in gebruik genomen. Dit bevestigde wethouder Gerrit van der Meer woensdag 29 oktober desgevraagd. Er worden zowel in Voorhout als Sassenheim twee meetpunten geplaatst, dus vier in totaal. Er komt geen meetpunt in Warmond, aangezien dit dorp direct in het verlengde ligt van het geluidsmeetpunt in Oegstgeest vlak over de gemeentegrens.
Door Joep Derksen
Al in 2005 diende een groep van 150 Voorhouters een verzoek in om geluidsmeetpunten te plaatsen en dit verzoek wordt dan uiteindelijk gerealiseerd. Over de meer dan drie jaar dat deze procedure gelopen heeft, vertelt Van der Meer: “Ik kan me heel goed voorstellen, dat men het wel erg lang vindt duren voor de geluidsmeters in Teylingen worden geplaatst. Dat vind ik ook. Wij hebben, zoals je weet, eerst de nodige moeite gehad om de exacte locaties vast te stellen. Overleg met de leverancier over de meest geschikte locaties, in verband met de optimale bruikbaarheid van gegevens, moest gekoppeld worden aan overleg met eigenaren/beheerders van de betreffende gebouwen. Tussendoor werden - voor een deel buiten Teylingen en de overige gemeenten in de regio om - discussies gevoerd over wijzigingen in de vliegroutes, die op die optimale bruikbaarheid natuurlijk invloed zouden hebben. De leverancier heeft ons dinsdag 28 oktober laten weten dat hij streeft naar installatie van het eerste meetpunt in week 46 (de week van 10 november). Let wel: dat is geen garantie!”
Aangezien de meetpunten op de VROM-lijst van vergunningvrij bouwen staan, kunnen deze instrumenten gewoon geplaatst worden. De wethouder: “Er komen in totaal vier meetpunten: twee in Voorhout en twee in Sassenheim. Er wordt geen meetpunt geplaatst in Warmond, omdat deze gemeente direct in het verlengde ligt van het meetpunt Oegstgeest, dat vlak over de gemeentegrens gepositioneerd is.”
Van der Meer is duidelijk voorstander van het plaatsen van de geluidsmeetinstrumenten en hij refereert naar de oneliner die in 2005 gebruikt werd door de 150 indieners: “Meten is weten. Het huidige stelsel om het vliegtuiglawaai te controleren is gebaseerd op geluidsberekening. Dat hele stelsel staat ter discussie: met geluidsmeting kun je de klachtenanalyse koppelen aan daadwerkelijk gemeten overlast. Dat is voor klagers van groot belang. We hebben een klachtenbureau, BAS, en daar komen honderdduizenden klachten per jaar binnen, maar daar kan de sector over wie de klachten gaan: altijd zeggen: ‘Dat is subjectief, beleving en allemaal betrekkelijk’, maar dat kun je van de geluidsresultaten niet zeggen. Meten is weten, dus. Als je de resultaten aan het handhavingsysteem kunt koppelen, kunnen we hard maken naar sector toe op welke plekken en momenten de mensen extra overlast hebben door het gedrag van piloten en het niet nakomen van gemaakte afspraken.”
De wethouder vervolgt: “We willen dan ook heel graag zien dat geluidsmeting ook gebruikt wordt in het handhavingstelsel. Dat hebben de verschillende gemeenten ook gezamenlijk laten weten in een brief aan de Alderstafel. Ook als dat niet lukt, want daar is veel weerstand tegen, dan nog hebben wij als gemeentes zelf objectieve gegevens. Want door geluidsmeting kunnen we ook een daadwerkelijk klachtenpatroon weergeven, zonder dat er gezegd wordt dat deze resultaten gebaseerd zijn op gevoelens. Graag beschikken we over objectieve gegevens en we willen dat in het handhavingsysteem zien.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home