Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2008

Nieuwe vertrouwenspersoon zet zich in voor ISD cliënten

LISSE – Dit is de heer L.J.A.S. Kloos (75), de nieuwe vertrouwenspersoon voor de voorzieningen op het gebied van onder meer bijstandsverlening, hulp bij het huishouden en gehandicaptenvoorzieningen. Nadat uit (kerkelijke) hulporganisaties en politieke partijen meldingen kwamen van onheuse behandelingen van ISD-cliënten, wordt Kloos per 15 november aangesteld als vertrouwenspersoon.

Kloos vertelt in een persoonlijk interview: ‘Voorlopig is het een pilot en ben ik voor vier uur per week aangesteld. Het is echter wel mijn doel dat aan het eind van 2009 zeker is dat een vertrouwenspersoon nodig is. Voorlopig moet deze behoefte echter afgetast worden. Als het nou zou zijn dat maar anderhalve man en een paardenkop zich richt op een vertrouwenspersoon, dan heb je zo’n instituut niet nodig. Maar bij voldoende vraag heeft het zeker nut.’

Kloos is door de gemeente aangesteld en zal veel contact hebben met de ISD. Maar wie is nu in feite de eerste belanghebbende? ‘De klant natuurlijk: de mensen die vinden dat ze niet correct behandeld zijn, of waarmee de communicatie gebrekkig verloopt. Ik ben bereikbaar via email:
vertrouwenspersoon@lisse.nl, waar ik alleen toegang tot heb.’ Ook kan telefonisch een afspraak gemaakt worden: (0252) 755 599. Dit is het nummer van het Lokaal Loket Lisse, maar zij kunnen een afspraak inplannen. ‘Als het nuttig is, bezoek ik de mensen ook bij hen thuis. Dat vind ik helemaal geen probleem.’
De vertrouwenspersoon heeft een zogeheten contactfunctie: hij verdiept zich in de problematiek van de ISD-cliënten en verduidelijkt dit naar het betreffende organisatieonderdeel. ‘Ik wil het probleem zo snel en informeel mogelijk oplossen en fungeer dus als brugfunctie tussen cliënt en de gemeentelijke organisatie danwel de ISD. Uiteraard hoop ik dat in een coöperatieve sfeer te doen, maar ik zit wel zo in elkaar dat als ik ergens mee bezig ben, het niet los laat. Ik vergeet nooit mijn doel. Natuurlijk communiceer ik de signalen die ik krijg regelmatig met wethouder Adri de Roon (D66) en evalueer of mijn werk wel zoden aan de dijk zet. En ook de directeur van de ISD moet uiteindelijk vinden dat mijn werk ook een bijdrage levert aan hun werkzaamheden.’