Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 november 2008

“Zweeftrein boven Leidsevaart”

Nieuwe ideeën bij stamtafel

VOORHOUT – Het verkeerscirculatieplan was onderwerp van gesprek bij de Voorhoutse stamtafel, die zaterdag 1 november plaatsvond. Aan ideeën was geen gebrek: of het nu ging om de aanleg van een zweeftrein, het verlengen van invoegstroken of het verleggen van de Leidsevaart. Een stamtafelaar was wel erg fatalistisch: “Ik zie voor Voorhout geen enkele oplossing.”

Over een ding waren alle aanwezigen het in ieder geval eens: Er zijn meer oost-westverbindingen nodig in verband met die duizenden huizen die in deze regio nog gebouwd worden. Een verbetering van de verkeerssituatie in de hele Bollenstreek zorgt automatisch voor een verlichting van het Voorhoutse wegennet. Maar hoe de mobiliteit van de mensen nou precies verbeterd moest worden, daarover waren de aanwezigen het niet eens: “De Leidsevaart is een steeds groter knelpunt: leidt deze weg om door de Elsgeesterpolder en betrek de BNS bij het dorp. Dan krijg je een park bij Voorhout. De kosten hiervoor worden op 30 miljoen euro geschat.” Een ander haakte hier op in: “Als je nou het water zelf omlegt, dan kun je van de huidige weg een 4-baansverbinding maken.”

Vervoer en transport dienen ondergronds, bovengronds en in de lucht te gebeuren, zo vond een stamtafelaar. “Bijvoorbeeld met een zweeftrein boven de Leidsevaart”, opperde een ander. Over de plannen om Voorhout aan te sluiten op de RijnGouwelijn (RGL) was een grote meerderheid het eens: dit zou bijdragen aan het verkeerssituatieplan: “Met een RGL gaan veel Noordwijkers niet meer met de auto naar station Leiden, maar gaan ze van het openbaar vervoer gebruik maken.”

“Ach, de enige goede oplossing is een integrale verkeersoplossing, zonder dat het verkeer in een flessenhals terecht komt, anders loopt het onherroepelijk vast. Ik zie voor Voorhout eigenlijk geen oplossing. Bovendien worden de ideeën pas over minimaal 10 jaar gerealiseerd, dus waar maken we ons eigenlijk druk over? Het zal onze tijd wel duren.”