Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 maart 2009

“Vermindering jongerenoverlast door betere communicatie”

Nieuwe ambulant jongerenwerker aangesteld

VOORHOUT – De gemeente heeft een nieuwe ambulant jongerenwerker aangenomen: Johan van Weeghel (31). Hij werkt onder meer samen met de andere jongerenwerker, Johan Braaksma, die tevens enkele uren per week extra de straat op gaat.

Door Joep Derksen

“Het hebben van de juiste voornaam was geen voorwaarde om jongerenwerker te worden”, lachen de beide aan het begin van het gesprek. “We gaan samen in Teylingen met name in gesprek met de jeugd in Voorhout en Warmond.” Van Weeghel (31) vertelt over zichzelf: “Op mijn 18de ben ik begonnen met het Katwijkse project ‘Jongeren Op Straat’. Daarna heb ik onder meer met jongeren gewerkt in Den Haag en Rijnsburg. De afgelopen vier jaar ben ik enkele dagen per week actief als jongerenwerker in Noordwijkerhout. Dit werk blijf ik doen: voor Teylingen ben ik 13 uur per week bezig en dat zal vooral zijn op de vrijdag- en zaterdagavonden.”

De ambulant jongerenwerker vervolgt: “Ik houd me vooral bezig met preventief jongerenwerk, waarbij ik op straat met jongeren in contact kom voordat er overlast is. Maar mocht het gebeuren, dan help ik ook met het terugdringen van overlast. Essentieel hierbij is het beantwoorden van de vraag: ‘Wat zijn de behoeften van jongeren?’

Braaksma vult aan: “We hebben een dubbelfunctie. Ik zit op de accommodatie en zorg voor goed onderling contact. De ambulante jongerenwerker spreekt met groepen en groepjes jongeren op straat, die wellicht op deze wijze ook naar het jongerencentrum komen. We springen in op de jongerenparticipatie, zodat ze bijvoorbeeld meespreken in het speelruimtebeleid. Daarnaast praten we ook met de jeugd van circa 12 jaar die bijvoorbeeld op een veldje aan het voetballen zijn. Dat zijn namelijk de toekomstige tieners.” Van Weeghel: “Ook jongeren die niets uithalen, moeten bekend worden met onze activiteiten die bedoeld zijn om overlast te vermijden.”

Van Weeghel is op 12 januari aangesteld en de afgelopen twee maanden heeft hij gebruikt om zijn netwerk met de jeugd op te bouwen en in contact te komen met allerlei verenigingen. Over zijn eerste indrukken: “We zijn bijvoorbeeld bezig met het terugdringen van de overlast in het Oosthoutpark en bij Hoek Horeca, waar het de afgelopen wintermaanden overigens rustig was. We willen in overleg gaan met de omwonenden van het park en Hoek Horeca en fungeren dan als bemiddelaar tussen hen en de jongeren.”
Het is mogelijk direct contact te leggen met de jongerenwerkers. De contactgegevens zijn voor Johan van Weeghel: 06 4186 0945 en johanvanweeghel@gmail.com. Voor Johan Braaksma: 06 3618 4030 en johan@factorw.nl.