‘Er zijn dingen die beter kunnen worden’
LISSE – ‘De Provincie Zuid-Holland moet goed naar de bewoners luisteren.’ De bewoners rondom de Heereweg/N208 zijn na hun vergeefse oproepen om een willig oor bij de gemeente Lisse een bestuurlijk stapje hoger gegaan. Geertjan Wenneker, statenlid D66 van de Provincie Zuid-Holland erkende dat er betere oplossingen moeten komen voor de verkeersproblematiek aan deze weg.
Al eerder werd een verkeersveiligheidsdeskundige, Hans Vergeer; hoofd Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland, door omwonende Sjoerd Heeringa, tevens administrateur Vereniging van Eigenaars Heereweg 420 t/m 442, rondgeleid op het Heereweg-deel nabij De Engel. Vergeer kwam daarna met verbeteringsadviezen, maar deze leidden slechts tot marginale wijzigingen in de oorspronkelijke plannen, zoals het plaatsen van enkele extra borden en een verkeersspiegel.
‘Dat zijn onvoldoende maatregelen’, oordeelt Heeringa: ‘vanaf onze inrit hebben we totaal geen zicht op auto’s die uit Sassenheim komen. Het voetpad langs onze huizen is te smal en er zit een rare en nare slinger in het fietspad, waardoor (brom)fietsers vanuit Lisse een scherpe bocht moeten maken. Met de aanleg van een nieuw fietspad langs het water (Mallegat) naar de Engel ontstaat juist een nieuw gevaarlijk (brom)fietspadkruispunt omdat fietsers en bromfietsverkeer elkaar te laat zullen zien. Onze oplossing? Verplaats het fietspad voor de brug een metertje naar het oosten, waardoor de slinger minder scherp wordt. Dit kan gebeuren zonder dat het ten koste gaat van de weg-as.’ Ook het voetpad bij Top-keukens is Heeringa een doorn in het oog: ‘Dit houdt plotseling op en voetgangers moeten op het fietspad verder lopen. Leg een goed voetpad aan en compenseer de vijf parkeerplekken met een parkeerplaats op het straks doodlopende stuk Catharijnelaan.’
Wenneker luisterde aandachtig naar hetgeen Heeringa vertelde en oordeelde: ‘Als ik dit zo zie, zijn er dingen die beter kunnen worden. De Provincie gaat voor een duurzaam veilige inrichting voor de ideale weg-as. Ze zegt: “We gaan niet over het fietspad en de stoep, maar dat vind ik betreurenswaardig. Ik ben geen verkeersdeskundige, maar als ik deze situatie bekijk gaat het aanpassen van het fietspad niet ten koste van de weg-as. De Provincie had bij het opstellen van de plannen gebruik moeten maken van de professionaliteit en ervaringsdeskundigheid van de omwonenden. Nu wordt er niet serieus omgesprongen met de visies van de bewoners.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home