Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 december 2009

Ruimbaan voor de vissen: veel water en weinig infrastructuur voor auto’s

Alternatieven Project Westflank goed ontvangen door inwoners

LISSERBROEK – De eerste van 10.000 nieuwe woningen in de Haarlemmermeer worden vanaf eind 2012 gebouwd. Het gehele bouwproject ‘Westflank’ neemt een kleine twintig jaar in beslag, maar de plannen hiervoor zijn in grote lijnen afgerond. Meer dan honderd inwoners bezochten dinsdag 17 november dorpshuis de Meerkoet om zich te laten informeren over het project Westflank. De dorpsraad presenteerde twee alternatieven voor de aanstaande woningbouw in Lisserbroek.

Cees van Ruiven presenteerde de bouwplannen: ‘De eerste woningen komen vanaf eind 2012 in Crucqius Hoeve, vervolgens begint vanaf het Turfspoorgebied de bouw in 2014 en vanaf 2017 wordt er begonnen met het gebied rond het Beinsdorpermeer. De totale bouw duurt van 2013 tot ongeveer 2030. Zo kun je geleidelijk aanpassen met de voorzieningen voor de groeiende bevolking.’

Volgens de huidige plannen komen er kleinere woonmilieus bij Crucqius. ‘Zwaansluis’ wordt een nieuw stadje aan het – grotendeels aan te leggen - meer en aan de Ringvaart, met een sluisje tussen het meer en de Ringvaart. Ook komen er woningen bij Nieuw Vennep en in Lisserbroek. In het gebied Lisserhaven verschijnen 850 tot 1.000 woningen en in het gebied Turfspoor zo’n 800 woningen. Wat betreft de infrastructuur hopen de plannenmakers dat de huidige en nieuwe inwoners zoveel mogelijk gebruik maken van de fiets en het ‘hoogwaardig openbaar vervoer’ (HOV).

Leo Tates van de dorpsraad presenteerde twee alternatieven aan de plannenmakers. ‘Het huidige voorstel voor de nieuwbouw heeft een twee- tot driedeling van het dorp tot gevolg. Er moet met de aanleg van een tunnel een tweede oeververbinding komen naar Lisse, die beschikbaar is voor al het verkeer. Vervang ook de huidige brugverbinding met Lisse.’ De dorpsraad had twee ideeën uitgewerkt: de ‘Noordvariant’ met de nadruk op het inbreiden van de nieuwbouw in het oude dorp en het behoud van het landelijk karakter Turfspoor. Bij de ‘Zuidvariant’ moet eerst een seizoens- en piekberging (respectievelijk 2 en 1 miljoen m3 water) worden aangelegd in de hoek ten zuiden van Lisserbroek. ‘Hierdoor krijgt het watersportgebied aansluiting met de Kaag’. Bebouwing moet vooral komen tussen Ringvaart, Lisserbroekerweg en het Turfspoor.’
Wethouder Bezuien gaf zijn mening over de plannen: ‘De scheiding van het dorp is een punt van aandacht, maar de ondertunneling van de weg wordt waarschijnlijk te duur. We kijken in eerste instantie alleen naar een tweede ontsluiting voor het HOV. De ‘bak met water’ willen we ook voor recreatiedoeleinden gebruiken. Ook wordt er fors geïnvesteerd in fiets- en wandelpaden. We willen kijken waar we de plannen kunnen aanpassen. Begin volgend jaar willen we de plannen nogmaals aan de mensen voorleggen.’