‘Ken kleine aanvragen toe’
In totaal hielp Kloos 42 klanten, waarvan 75% ouder was dan 65 jaar. Bijna alle kwesties hielden verband met de Wmo. De vertrouwenspersoon bezocht de verschillende maatschappelijke organisaties in totaal twintig keer en werd ‘enthousiast’ ontvangen. Na die gesprekken gebeurde er echter weinig: Kloos werd niet of nauwelijks ingeschakeld om als tussenpersoon voor oplossingen te kunnen zorgen: ‘Het is opvallend dat de externe instanties mij toch weinig bij hun problemen betrokken.’
Kloos legde de commissieleden enkele adviezen voor die de (semi) gemeentelijke instanties ter harte kunnen nemen: ‘Laat in een selectieprocedure nieuwe contactmedewerkers extern testen op essentiële functiecompetenties, laat bij huisbezoek een kaartje achter met naam en functie. Bied ruiterlijk excuus aan als er fouten zijn gemaakt. Vermijd bij herindicaties de indruk dat men uit is op besparingen.’ De vertrouwenspersoon had één hartgrondige hartenwens: ‘Wees groot in het kleine: Ken kleine aanvragen van bijvoorbeeld minder dan 100 euro gemakkelijker toe. Het afwijzen van kleine bedragen zorgt voor een geweldige irritatie. De indruk blijft: hier is een gemeente waar miljoenen euro's in omgaan en dan kunnen ze 75 euro niet missen. Dan moet je een geweldig verhaal houden om dat standpunt vol te houden.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home