Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 februari 2010

Kortekaas is koningin van het kuipzwammen

VOORHOUT – Nadat vorig jaar Edith Wolvers zowel de juryprijs als de publieksprijs won bij het kuipzwammen, nam dit jaar Esther Kortekaas deze prijzen mee naar huis. Met haar tien minuten durende zwam versloeg ze op zaterdag 30 januari de zes andere zwammers met vlag en wimpel. Alle belangrijke lokale gebeurtenissen van het afgelopen jaar passeerden de revue, uiteraard steeds weer met een andere twist door de zeven zwammers. “Ik mag niet vloeken, maar gft wat ligt er een zooi op straat.”

Door Joep Derksen

De oud-journalist Rene van der Horst beet als maagdelijk zwammer het spits af. Hij kreeg de zaal plat met zijn betoog dat de gemeente overweegt om de senioren van de Schutse en Liduina in de ruïne van Teylingen te zetten. “Dat is toch veel leuker dan al die bejaarden in containers te stoppen! Of laat anders de kinderen van Voorhout tijdens de kindervakantieweken leuke tijdelijke seniorenvakantiewoningen bouwen.”

De van oorsprong Amsterdamse Piet de Ruyter zwamde voor de tiende keer in de Kuip en hij deed zijn betoog als “Piet de Sloper”: “Ze vragen me om dingen te bouwen in Voorhout, maar ik moet hier meer slopen dan bouwen. Het is al vijf jaar een puinbak in de Herenstraat.” Kortekaas had een glorieuze entree in een oude vuilnisbak: “Ik wilde deze bak houden, maar had de hiervoor bedoelde sticker per ongeluk op de vuilnisman geplakt.” Over het scheiden van plastic, de laatste trend in de afvalwereld: “Die plastic zak van Leo (van der Zon, wethouder – JD) krijg ik echt wel vol, want ik scheidt namelijk best veel.” Ook de kostenverdubbeling naar 2,4 miljoen euro voor het opknappen van de Herenstraat kreeg kritiek van Kortekaas: “Die Herenstraat wordt een klerestraat: we krijgen hier heel erge overlast van. Wat die overschrijding betreft: we hebben nu onze eigen Noord-Zuid lijn in de gemeente.”

Drive-in

Jan Piet Does, vijfvoudig winnaar van het Kuipzwammen, trad aan als Vadertje Tijd. Hij had voor de Herenstraat een goed idee: Maak tijdens de 15 weken durende werkzaamheden van deze weg een drive-in: je geeft je bestelling af bij de brug en rekent af bij het spoor.” Over de Agnesperikelen: “ActiVite wilde zich terugtrekken en dachten: die senioren, het zal ons een zorg zijn. En nu krijgen ze 1,2 miljoen euro extra zodat de benodigde faciliteiten er toch nog komen!” Jan Regeer, vijftienvoudig zwammer, was afgelopen jaar te zien op de lokale voetbalplaatjes. Hij toonde er een van en zei met zijn kenmerkende Haagse tongval: “Ik ben een plaatje! Je wilt niet weten hoeveel wijve met mij in de portemonnee lopen.” Hij vervolgde: “De Herenstraat wordt een 30 kilometer zone. Eindelijk, want mij is het nog nooit gelukt om zo hard door die straat te kunnen rijden.” Regeer eindigde diepzinnig: “Er zitten 24 flesjes bier in een krat en 24 uur in een dag. Dat kan geen toeval zijn.”

Boekje

John Voordouw haakte ook in op de sportplaatjesactie: “Dat was een groot succes; na zes weken hadden al drie kinderen hun boekje vol.” Hij beklaagde zich over de modernisering: “Seks op televisie is niet meer zo spannend sinds mijn vrouw en ik een flatscreen televisie hebben. We vallen namelijk steeds van dat ding af.” De titelverdedigster Edith Wolvers kwam op als Gloria Glitter. Met Engels accent liet ze weten: “I took a look in de kerk, waar ze aan het oefenen zijn voor de musical Jezus Christ Superstar. Er zong een man mee; wauw, wat een lekker ding! Jezus!”

De Ferrie Knop publieksprijs ging naar Esther Kortekaas en ook de jury had niet veel tijd nodig om te beraadslagen: "De beste kuipzwammer van 2010 heeft een breed aantal onderwerpen aangekaart en alles van het afgelopen jaar de revue laten passeren. Ze bracht haar tekst uitstekend over en had een heel herkenbare zwam. Esther Kortekaas is de winnaar!”