Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 februari 2010

Nieuwstsunami (deel 1)

Column: De waan(zin) van de week

Aan het begin van de week waren er op één dag twee goednieuwsberichten te lezen. Het piepkleine Nederlandse bedrijfje Spyker, dat luxe wagens bouwt, neemt het gerenommeerde van oorsprong Zweedse Saab over van General Motors. Victor Muller heeft hiermee alle critici gelogenstraft en wat mij betreft staat hij nu al hoog op de lijst voor de verkiezing “Persoon van het jaar 2010” (
http://persoonvanhetjaar2010.blogspot.com/).

Het Openbaar Ministerie heeft eindelijk bakzeil gehaald in de zaak tegen Telegraafjournaliste Jolande van der Graaf. Nadat het OM maandenlang illegaal haar telefoon afgetapt had, werd deze vervolgingsinstantie door de rechter keihard op de vingers geslagen. Het recht van persvrijheid bleek toch wat waard te zijn. Nu blijkt het OM ook de betreffende journaliste niet meer te willen vervolgen, wellicht is dit besluit ook ingegeven om niet nog meer gezichtsverlies te lijden.

Ik dacht even dat minister Camiel Eurlings het licht had gezien. Eindelijk was er een minister die inderdaad wilde luisteren naar wat de inwoners van Nederland willen. Al jarenlang wordt gezegd dat een kilometerheffing alleen mag worden ingevoerd, als er voldoende draagkracht is. De ANWB begon deze draagkracht twee weken geleden te peilen en Eurlings kondigde aan de kilometerheffing naar de vuilnisbelt te sturen, als een meerderheid van de respondenten zich tegen deze nieuwe belastingmaatregel zou keren. Kijk, die minister heeft tenminste ballen!

Signaal

Helaas, CE draaide weer als een blad aan de boom, toen het parlement hem over zijn standpunt ondervroeg. Opeens bleek hij ‘verkeerd geciteerd’ te zijn en wilde hij enkel ‘een signaal afgeven richting de ANWB’. De essentie is echter dat de politiek al jarenlang roept dat draagkracht voor de kilometerheffing het voornaamste uitgangspunt is bij de vraag of dit zogenaamde ‘instrument tegen de files’ opgezet moet worden. En uit een enquête van de Telegraaf blijkt al dat 89% van de mensen tegen de kilometerheffing is. Kortom, dames en heren politici, niet aan beginnen dus!

De verslaafden in Rotterdam blijken hun principes te hebben. Ze willen best de straat vegen of sneeuw ruimen tegen een vergoeding om hun drugs op een eerlijke manier te kopen. Maar ze weigeren om dit tegen een hongerloontje te doen. Nadat de gemeente de toeslag op hun uitkering verlaagde van vijftien euro naar drie euro, komen de daklozen en verslaafden in de Rijnmond niet meer opdagen om dit werk te verrichten. Het op de loer liggende gevaar is duidelijk: die mensen moeten toch op een of andere manier aan hun geld en shots komen. En als het niet op een eerlijke manier kan… Vult u de rest zelf maar in.

De politiekorpsen van Rotterdam-Rijnmond en IJsselland hebben jarenlang willens en wetens de wet overtreden. Zij hebben de kentekens van auto’s die met camera’s zijn vastgelegd illegaal veel langer bewaard dan wettelijk is toegestaan. Waar iedere Nederlander onherroepelijk keihard wordt aangepakt als ze de wet overtreden, nemen de ministers Ernst Hirsch Ballin (Justitie) en Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) een zeer dubieuze stap. Ze gaan deze stalinistische praktijken niet verbieden, maar willen juist een wetsvoorstel indienen om deze flagrante inbreuk aan privacy wettelijk mogelijk te maken. Als automobilist ben je in Nederland dus schuldig tot het tegendeel bewezen is.