Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 maart 2010

Onvoldoende kennis medewerkers facilitaire zaken

Wel vriendelijk maar niet competent

HILLEGOM / LISSE / NOORDWIJKERHOUT – Het gemiddelde kennisniveau van de afdeling facilitaire zaken is bij de gemeente Hillegom lager dan in Lisse. Dit blijkt uit de rapportage ‘213a Onderzoek facilitaire zaken’ die de gemeenten Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout hebben laten uitvoeren.

Jaarlijks onderzoeken de colleges van de drie gemeenten één organisatieonderdeel en dit jaar was het de beurt aan de afdeling facilitaire zaken. Hieronder vallen onder meer de catering, schoonmaak, bodediensten, receptie en beveiliging. In het rapport staat onder meer: ‘De resultaten van de onderzoeken laten zien, dat over het algemeen de groep medewerkers van een zeer wisselend niveau is qua kennis. Zo wisselend dat er maar in zeer beperkte mate uitspraken overgedaan kunnen worden. Het gemiddelde kennisniveau is bij de gemeente Hillegom lager dan bij Lisse. Wel kan gezegd worden dat de meeste medewerkers nog kennis missen, hetzij omdat ze nog geen opleiding hebben gevolgd op het (hun) vakgebied, hetzij omdat hunervaring maar een klein gedeelte binnen het vakgebied bestrijkt. Het is zeker zo dat bij bijna alle medewerkers de kennis moet worden opgefrist.’
Het rapport vervolgt: ‘Het onderdeel DIV (post en archief) springt er qua competentie in negatieve zin uit, met name in de gemeenten Hillegom en Noordwijkerhout. De post wordt sinds kort alleen nog digitaal doorgestuurd en dat leidt tot klachten over ‘onduidelijke afspraken’, ‘een niet functionerend systeem’ en ‘onbekwaam personeel’. Wel zijn de respondenten van de rapportage vrijwel unaniem (zeer) tevreden over de vriendelijkheid en beleefdheid van de facilitaire medewerkers.’