Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 mei 2010

‘Mijn man nam het woord “held” maar zelden in de mond’


KATWIJK – De eregast tijdens het defile was Karin Hazelhoff Roelfzema, echtgenote van Engelandvaarder en oorlogsheld Erik Hazelhoff Roelfzema. In een exclusief interview vertelt ze meer over haar achtergrond, haar leven met haar man en de noodzaak van vrede. ‘Denk niet aan het heden, maar aan de toekomst voor onze kinderen.’

Het interview begint met een ijsbrekende vraag: Wat maakt iemand een held en vindt u uw man een held? Ze antwoordt: ‘Hij zette zijn leven op het spel voor een groter goed. Maar je bent niet alleen een held als je iets voor je vaderland doet, het kan ook op een kleinere schaal. Brandweermensen vind ik ook helden. Wat mijn man betreft; hij nam het woord “held” maar heel zelden in de mond en zeker niet als het over hemzelf ging.’

Overal waar mevrouw Hazelhoff Roelfzema gaat, overschaduwen haar man’s activiteiten haar eigen leven. Hoe moeilijk is het om de vrouw van… te zijn? “Het is geweldig. Eric en ik waren meer dan veertig jaar getrouwd. Ik leerde hem als een mens kennen, niet als een held. Dat was op een cocktailparty in New York. Hij was niet zoveel anders als andere mannen, maar wel veel aardiger. Ik ontmoette hem in 1951, toen we allebei nog met een ander getrouwd waren.’ Wat waren uw moeilijkste momenten samen? ‘We hebben weinig moeilijke momenten gehad samen. Hij was ongelooflijk empathisch richting andere mensen. Dat was ook deel van zijn aantrekkingskracht die hij bij anderen had.’

Aan het eind van dit jaar wordt de musical ‘Soldaat van Oranje’ uitgebracht. Heeft mevrouw Hazelhoff Roelfzema het script al gezien? ‘Nog niet het hele script, dat ontvang ik binnenkort. Maar ik heb al wel een goed idee over hoe de musical eruit gaat zien. De musical zal gebaseerd zijn op het boek en niet op de film en dat is een goede zaak. Erik schreef het boek om te vertellen wat er in zijn leven was gebeurd. Hij probeerde aan zichzelf en zijn vrienden uit te leggen hoe het kwam dat iedereen een ander pad afgaat en uitkomt bij een ander lot. Dat was in feite waar het verhaal om draaide.’

Wat wilt u aan de wereld achterlaten? Ze is lang stil. ‘Wat mijn leven waardevoller heeft gemaakt, is dat ik de steun voor Erik kon zijn. Dat heeft meer zin aan mijn leven gegeven. Tijdens mijn tijd op de high school was ik redacteur van het “graduation book”. In het voorwoord schreef ik: “Je bent maar één keer in deze wereld, dus al het goeds wat je kunt doen, moet je ook doen.” Nog altijd probeer ik hieraan te voldoen.’

Tot slot: West-Europa geniet al 65 jaar van vrede. Komen we iedere dag dichter bij een nieuwe oorlog, of stevenen we af op wereldvrede? ‘Ik hoop dat we voor de wereldvrede gaan. Ik ben een vriendin van prinses Irene, die heel positief is over de wereld en ik ben het met haar eens. Ik heb mensen gezien, die zich zijn gaan openstellen voor anderen. Er zijn echter ook anderen die verkrampt en in een doos leven. We moeten ons openstellen richting de natuur en realiseren dat we maar één planeet hebben. Laten we die niet vernietigen. Dat is het meest belangrijke: denk niet aan het heden, maar aan de toekomst voor onze kinderen.’