Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 mei 2010

Kruispunt wordt rotonde

LISSE – Het kruispunt Heereweg – Keukenhofdreef wordt definitief een rotonde. In de maanden oktober en november wordt deze locatie volledig afgesloten, zodat de transformatie gerealiseerd wordt. Als het goed is, zal de rotonde vanaf de maand december geopend zijn, zo liet wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) dinsdag 27 april weten.

Al vele jaren zijn de wijze waarop de stoplichten werken op dit kruispunt veel inwoners van Lisse een doorn in het oog. Van Zelst vertelde hoe de rotonde eruit komt te zien. Er komen bomen op de rotonde. Deze dragen bij aan de hoofdgroenstructuur binnen de gemeente. Door laagblijvende beplanting blijft er voldoende zicht over de rotonde. Er komen dus geen bloembollen of een beeldje op het middengedeelte te staan.

Uit gemeentelijke stukken blijkt dat de rotonde niet bijzonder groot zal worden: ‘Bussen en ander zwaar verkeer moeten gebruik maken van de verhoogde binnencirkel. Om hinder voor busverkeer en trillingen te voorkomen zal het hoogteverschil geleidelijk worden aangebracht. Geluidsreducerende deklagen worden niet aangebracht: ‘deze zijn niet voldoende sterk’. Om tegen te gaan dat fietsers over het trottoir rijden, zal tussen het fiets- en voetpad een ‘licht verhoogde band’ worden aangebracht. De bromfietsstrook richting Heereweg-Noord wordt verbreed en in rood asfalt uitgevoerd. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden is het tijdelijk toegestaan om de Heereweg-Noord in twee richtingen te rijden. Op deze manier kunnen de bewoners hun huizen nog bereiken.

Is acht weken niet lang voor de aanleg van een rotonde? Zeker als deze locatie volledig is afgesloten? Van Zelst vond van niet: ‘Als dit sneller kan, doen ze er echt niet acht weken over.’ Uit de stukken blijkt echter dat het wel sneller kan, maar dat de gemeente ervoor gekozen heeft dit niet te doen: ‘De uitvoeringsperiode van de optie om volledig af te sluiten waarbij in de nachten en weekenden wordt doorgewerkt, is geraamd op vier weken. De meerkosten van deze optie zijn geraamd op 125.000 euro.’ De totale kosten voor de aanleg van een rotonde bedragen 685.000 euro. Echter, ‘nog niet alle kosten zijn tot in detail bekend’, zo waarschuwt het ambtelijk rapport.

Een gemeentelijk oordvoerder laat weten: ‘We werken met een strakke planning in combinatie met een boeteclausule. Dat houdt in dat er een boete in werking treedt als de aannemer niet aan de gestelde planning kan voldoen.’ Zeer opmerkelijk is, dat Lisse qua voorrangsregels op de rotonde afwijkt van wat bij de overige Bollenstreekgemeenten gebruikelijk is. In Lisse krijgen fietsers voorrang op de rotonde; elders gaat de voorrang binnen de bebouwde kom naar de auto’s. Dat draagt bij aan onduidelijkheid en de verkeersveiligheid voor diezelfde fietsers.