Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 mei 2010

Moeite met de hype

LISSE – Als voormalig priester in opleiding doen de huidige verhalen over seksueel misbruik Theo Meijer pijn aan het hart. “In die vier jaar dat ik op het seminarie zat, heb ik daar nooit iets over ervaren. De mensen vergeten dat broeders, zusters, paters en priesters allemaal mensen blijven, die hun vaderlijke gevoelens uiten.”

Meijer legt uit: “Tegenwoordig wordt veel uit het verband gerukt. Als je iemand over de bol strijkt, wordt het bijna omschreven als ‘misbruik maken van’. Die jongens en meisjes waren ver van huis en ze hadden behoefte aan een stukje warmte. Ik heb bij mij op het seminarie nog nooit van wandaden gehoord. Ik zal niet ontkennen dat het gebeurd is, maar ik heb moeite met de hype en de pers die hierop ingaat. De meeste journalisten weten het verschil niet tussen een pater en een priester.”

Hij vervolgt: “Er zijn ook menselijke geheimen waar je niet te koop mee loopt. Seksueel misbruik komt overal voor; ook in de sport, maar daar praat niemand over. Maar zodra het in de kerk gebeurt, krijgt het heel veel aandacht. Vanuit mijn verleden houdt dit me wel bezig. Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen.”