Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 september 2010

Miljoenentekort bedreigt infrastructuurprojecten

LEIDEN – Het is slikken of stikken. Als niet alle gemeenten van Holland Rijnland akkoord gaan met een extra miljoeneninvestering van in totaal 37,5 miljoen euro, verdwijnen de infrastructuurplannen voor de Rijnlandroute, Rijngouwelijn en de Noordelijke Ontsluiting Greenport in een diepe, donkere kantoorlade. Woensdag 22 september werd deze conclusie tijdens de raadsledenbijeenkomst Holland Rijnland in het Holiday Inn op een andere manier gepresenteerd, maar de raadsleden wisten overduidelijk wat de consequenties van een ‘njet’ zouden zijn.


Drie gedeputeerden van Holland Rijnland (HR) hielden een presentatie: voorzitter Henri Lenferink, Leendert de Lange, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer en Jos Wienen, portefeuillehouder Ruimte. Na de introductie van de voorzitter legde De Lange de stand van zaken uit: om de hard nodige infrastructuurprojecten uit te kunnen voeren, is nog een bedrag van 322 miljoen euro nodig. Dit geld wordt niet door de rijksoverheid vergoed en moet dus door de HR-gemeenten en de provincie opgehoest worden.

Een deel van het financiële tekort kan worden opgelost door de Rijnlandroute en de RGL in fases aan te leggen. Voor de autoverbinding tussen Valkenburg en de A44-A4 houdt dat in, dat in eerste instantie een tweebaansweg wordt aangelegd. Op de RGL wordt in totaal 78 miljoen euro bespaard door deze tramlijn niet van Katwijk naar Noordwijk door te laten lopen. De 12 HR-gemeenten dienen bovendien een bedrag van 37,5 miljoen euro op te hoesten. Het HR-bestuur stelt voor om het grootste deel van dit bedrag (25 miljoen euro) door Leiden en Katwijk te laten betalen. De overige 12,5 miljoen wordt gelijkelijk over alle HR-gemeenten (met uitzondering van de Rijnstreek-plaatsen) verdeeld.

Wat betreft de Rijnlandroute, gaat HR voor variant F: de aanleg van het gehele tracé, inclusief verbinding A4-A44, met een half verdiepte aanleg bij Stevenshof en een verdiepte aanleg door Voorschoten. De tweede fase, waaronder het afdekken van de bak bij Voorschoten, is nog onzeker. De Lange: ‘Het is geen ideale variant, maar er zijn onvoldoende middelen om de eerste variant geheel uitgewerkt te krijgen. Je zult ergens een start moeten maken.’ Mocht de duurdere variant ‘Churchill Avenue’, met een ondiepe en brede tunnel die onder de Churchillaan en Dr. Lelylaan doorloopt, toch nog mogelijk zijn, dan heeft HR de voorkeur voor deze optie boven variant F. De twee keer één rijbaan zou de komende tien jaar voldoende moeten zijn om de verkeersstromen aan te kunnen, aldus De Lange.


De Lange: ‘De provincie vindt het uiterst belangrijk dat er een helder signaal vanuit HR komt hoe het gat gefinancierd gaat worden. We denken aan een aantal maatregelen om dichter bij de financiering te komen. Hieronder vallen de extra financiering van 37,5 miljoen euro door de gemeenten in het Regionaal Investerings Fonds (RIF).De fasering van RGL-west kan 78 miljoen opleveren. Bij deze fasering is scenario F mogelijk. Dan ga je zowel de Rijnlandroute, maar ook de RGL-west faseren. Zo houd je beide projecten overeind.’ Met deze oplossing is de provincie aan zet. Zij moeten de financiële risico’s van deze infrastructuurprojecten dragen.’