Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 december 2010

Aparte klas voor hoogbegaafde leerlingen is toekomstmuziek

TEYLINGEN – De wens voor een aparte klas voor hoogbegaafde leerlingen leeft nog niet bij de basisscholen. Wel zijn enkele onderwijsinstellingen bezig met extra begeleiding voor leerlingen die de top van hun kunnen in het reguliere basisonderwijs niet bereiken. Dit wijst een rondgang langs enkele basisscholen uit.

Directeur Verschoor, RK Basisschool De Startbaan, Sassenheim: “Wij gebruiken niet het woord hoogbegaafdheid, maar ‘kinderen met meer mogelijkheden’. Onder supervisie van onze Intern Begeleider Thea Wieleman, bieden we speciale projecten aan deze kinderen aan. Het zijn niet alleen hoogbegaafde kinderen, maar ook kinderen die op bepaalde vlakken intelligent zijn, zoals rekenen.” Wieleman informeert: “Twaalf kinderen volgen de verrijkingsgroep voor rekenen, maar klassenbreed krijgen veel meer kinderen extra werk. We bieden dit Compactingsprogramma namelijk niet alleen aan de hoogbegaafde kinderen, maar ook aan andere kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.”

Directeur Rindertsma van de Voorhoutse PCBS Regenboog laat weten dat zij niet met speciale klassen werken. “We geven leerlingen binnen de groep extra leerstof en dat regelt in principe de leerkracht zelf.” Is dit ideaal? Wellicht niet, maar meer middelen hebben de scholen niet. “Op het moment houd ik me niet bezig met het onderwerp voor het gemeenschappelijk opzetten van een klas voor hoogbegaafde kinderen in deze gemeente. Maar als we het willen, bespreken we dat eerst met de besturen van de basisscholen zelf, zodat we daarna met de gemeente in overleg gaan.”

Adjunct C. Verdegaal van basisschool De Achtbaan (locatie Beukenrode) informeert dat de school een zogeheten Plus-klas heeft: “Deze kinderen krijgen elke week een extra uitdaging. Bovendien vervult de Leonardoschool in Noordwijk een regionale functie voor hoogbegaafde kinderen.”

Keuzes

Michel de Zwart is directeur van de RK Basisschool Andreas en tevens bovenschools directeur van de katholieke basisscholen in Voorhout. “Als Stichting Katholiek Onderwijs Voorhout hebben wij niet gekozen voor een aparte voorziening voor hoogbegaafde kinderen. We gaan ervan uit dat we hen met name binnen de reguliere klassen zo goed mogelijk kunnen opvangen. Voor de financiering van het onderwijs zijn scholen in Nederland verplicht om keuzes te maken. Wij kiezen ervoor om geld vrij te maken voor kinderen met bijvoorbeeld dyslexie en leesproblemen om voor hun faciliteiten te regelen.”

Hij vervolgt: “In een klas zitten gemiddeld 25 kinderen en die hebben allemaal maatwerk nodig. Er zijn altijd kinderen die meer vragen van een organisatie dan we kunnen bieden, niet alleen hoogbegaafde kinderen. De vragen per kind variëren van concentratieproblemen tot sociale interactie met leeftijdsgenoten.” Zou De Zwart voorstander zijn van het invoeren van een aparte school voor hoogbegaafde kinderen, indien daar voldoende financiën voor zijn? “Ik zou er een groter voorstander van zijn dat we binnen het onderwijs in staat zijn om zoveel mogelijk kinderen in hun eigen klas een passend aanbod aan te bieden. Wellicht zullen we andere problematieken voorrang geven.”

Creatief

Na even nadenken filosofeert hij verder: “De Noordwijkse School vraagt een ouderbijdrage van circa 2.000 euro. Met tien kinderen heb je dan 20.000 euro om een mooie faciliteit in te richten. Maar het is verdrietig dat we in een land leven waar zoveel rijkdom is, terwijl we toch te weinig geld over hebben voor het onderwijs. Zouden wij ook een klas kunnen opzetten waarbij de ouders financieel aan bijdragen? Dat is een vraag die we ons ook wellicht zullen stellen. We moeten creatief en op een vernieuwende wijze kijken hoe we op dit moment het onderwijs inrichten en of er niet een andere manier is om keuzes te maken, waardoor je de effectiviteit en professionaliteit op een andere manier in kan zetten. Mijn eerste vraag zou niet zijn om ouders te laten betalen, maar wat voor winst we behalen op de wijze van organiseren. Pas daarna stellen we de vraag hoe we het financieren en waar we die mogelijkheden vandaan halen.

Directeur Van Egmond van de RK Basisschool De Waaier, Warmond: “We maken geen gebruik van een zogeheten Plusklas of vervoer voor hoogbegaafde leerlingen We vangen die leerlingen met uitdagende lesstof binnen de school op; dan blijven ze in de eigen omgeving met hun werk bezig. Het gaat hier om hooguit een stuk of vijf leerlingen. Je moet oppassen met het stempeltje hoogbegaafd. Er zijn allerlei toetsen voor. Dat stempeltje kan een nadeel zijn, want je kunt het buitenbeentje van de klas worden.”

Plusklas

Keuning, directeur basisschool De Springplank, Sassenheim: “Wij hebben een Plusklas die aan alle groepen les geeft; in totaal zijn het negen kinderen uit de groepen 8, 6, 5 en 3. Maar dat is slechts een keer per week gezamenlijk; de rest van de tijd zijn de kinderen zelf aan het werk. Wij zijn er voorstander van als de gemeente Teylingen een combinatiefunctie financieel zou ondersteunen; die persoon kan de basisschol afgaan om de hoogbegaafde kinderen les te geven.”
Directeur Leonoor Sleijser van de Jenaplanschool in Warmond laat weten: "Ik zou het liefst zien dat de hoogbegaafde kinderen zoveel mogelijk binnen de reguliere scholen blijven, maar dat vraagt wel wat van die reguliere scholen. Ik ben er geen voorstander van om alle specifieke zorgvragen bij elkaar te gaan zetten. Dan krijgen we te veel typen scholen. Wel vind ik dat we een plek moeten creëren voor kinderen die hoogbegaafd zijn, maar daarnaast een complexiteit hebben van andere zorg.”