Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

21 december 2010

Kleinzoon Nelson Mandela bezoekt Noordwijk

Aandacht voor armoede in geboortedorp Nobelprijswinnaar

NOORDWIJK – Niemand minder dan Zijne Koninklijke Hoogheid Zwelivelile Mandlesizwe Dalibhunga Mandela, kleinzoon van Nobelprijswinnaar Nelson Mandela was eregast tijdens het SANEC Wintergala by the Sea. Mandela bracht de armoedige situatie naar voren van de regio waar hij aan het hoofd staat. De opbrengst van dit gala, dat in het teken stond van ‘South Africa 2010 salutes you’, wordt besteed aan de wederopbouw van Mvezo, het geboortedorp van Nelson Mandela.

Twee door de kunstenaar Athol Moult gemaakte schilderijenreplica’s werden die avond geveild onder de 140 gasten. Deze replica’s zijn door de Nederlandse voetbaldeelnemers aan het WK 2010 gesigneerd. Deze stukken werden middels een zogeheten ‘stille veiling’ voor in totaal 20.000 euro verkocht, waarna de opbrengst toekwam aan Mveza, waar Mandela de Chief en spiritueel leider van is. Mveza ligt in de Oostkaap van Zuid-Afrika en is een van de meest arme en onderontwikkelde delen van dat land.

Terwijl Mandela aan een van de tafels plaatsneemt om te ervaren hoe het gala in Grand Hotel Huis ter Duin zich die avond zal ontwikkelen, neemt hij kort de tijd om een interview af te geven. Langer dan twee minuten duurde het niet, want al snel greep een bodyguard in om het gesprek af te breken. Hoe bevalt het de Chief hier in Nederland? ‘Dit is een uitzonderlijk goed hotel en ik heb een geweldig uitzicht. Maar het is hier veel te koud, zeker als je net als wij uit het zonnige Zuid-Afrika komt. Morgen gaan we naar Amsterdam om de grachten te bekijken.’

Over de reden van zijn aanwezigheid tijdens het wintergala informeert Mandela: ‘Dit jaar is het twintig jaar geleden dat mijn grootvader vrijgelaten werd en daarom is het project “Africa salutes you” opgezet. Ik ondersteun het 2010-initiatief om verbeteringen voor onze gemeenschap te realiseren. De mensen daar moeten namelijk lijden onder een extreme armoede; er zijn geen gezondheidsinstanties of faciliteiten voor schoon water.’
Hoe moeilijk is het om in de voetstappen van uw grootvader te lopen. Hebt u de functie van ‘Chief van Mvezo’ op eigen kracht bereikt of is dat vanwege hetgeen uw grootvader gerealiseerd heeft? Mandela antwoordt diplomatiek: ‘Veel mensen noemen me de kleinzoon van Nelson Mandela, maar ik ben een zoon van mijn vader. Je leeft naar de tradities van je eigen vader en de nalatenschap van mijn grootvader wordt van vader op zoon overgedragen. Ik ben een extensie van deze relatie.’ De bodyguard wordt ongeduldig, dus is het tijd om de laatste vraag te stellen: ‘Komt uw grootvader nog eens naar Nederland?’ Mandela ontkent: ‘Dat gaat niet meer gebeuren; hij is officieel met pensioen.’