Hoogbegaafde kinderen vallen buiten de boot
Bakker vervolgt: “Voor de kinderen aan de onderkant wordt dus veel geregeld, maar blijkbaar denken overheden dat de kinderen aan de bovenkant wel zichzelf kunnen redden. Echter, slechts 17% van de hoogbegaafde kinderen komt zonder hulp goed terecht. In een gewone groep worden deze kinderen vaak zelfstandig aan het werk gezet `want dat kunnen ze wel'. Maar de kinderen met een hoog IQ hebben juist behoefte aan één op één contact met de leraren. Ook is het een goede zaak als zij naast hun reguliere schoolwerk zich kunnen verdiepen in vakken als filosofie, science of wiskunde. Ook individuele gesprekken met een pedagoog zijn vaak nodig. Deze noodzaak voor ondersteuning wordt heel erg onderschat.”
Hij is vader van een dochter die ook hoogbegaafd is en begrijpt niet waarom Teylingen zich niet inzet voor deze groep leerlingen. “Het is prima om faciliteiten te creëren voor de kinderen aan de onderkant, maar doe dat ook voor de kinderen aan de bovenkant. Noodgedwongen zitten veel kinderen uit Voorhout en Sassenheim op scholen in Noordwijk. Het is een hele opgaaf om je kind daar elke dag naar toe te brengen. Daarom is mijn verzoek aan de gemeente om iets voor hen te doen met betrekking tot het vervoer. Of nog beter; zorg ervoor dat in Voorhout en Sassenheim klassen komen die speciaal voor hoogbegaafde kinderen bestemd zijn, daardoor zal de drempel voor ouders in Teylingen lager zijn om hun kinderen de mogelijkheid te bieden deze lessen te volgen. Als ouders zijn wij geen voorstander van een aparte school voor hoogbegaafde kinderen, maar wel voor een aparte klas in een normale school. De hoogbegaafde kinderen kunnen dan werken en leren op hun eigen niveau, maar ook verschillende schoolactiviteiten met hun leeftijdsgenoten ondernemen.”
1 Comments:
Het is waarschijnlijk geen directe taak voor een lokale overheid om dit op te zetten. Echter wel iets om zich voor "in te zetten" door met de aanbieders van onderwijs in de gemeente in gesprek te gaan hierover. De scholen moeten aangezet worden om hier pro-actiever mee om te gaan en niet te wachten op problemen. Die etaleren zich bij hoogbegaafde leerlingen namelijk meestal later i.t.t. leerlingen met leerachterstand.
Een reactie posten
<< Home