Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 december 2010

Hoogbegaafde kinderen vallen buiten de boot

TEYLINGEN - “Voor de leerlingen aan de onderkant worden aparte scholen gebouwd, maar hoogbegaafde kinderen hebben ook extra ondersteuning nodig.” Wilfried Bakker diende onlangs een verzoek in bij de gemeente Teylingen om voorzieningen te treffen voor hoogbegaafde kinderen. Het verzoek zelf werd afgewezen, maar in een interview laat Bakker weten overtuigd te zijn van de noodzaak voor die ondersteuning.

De fusiegemeente Teylingen heeft meer dan 35.000 inwoners en geen faciliteiten voor hoogbegaafde leerlingen. Het veel kleinere dorp Noordwijk kan bogen op maar liefst drie klassen waar kinderen met een hoog IQ wél terecht kunnen. Deze klassen vallen onder De Jutter (Leonardoklas) en er is de zogeheten `Hoogbegaafdenklas (groep 9)' van De Noordwijkse School. Bakker vindt het onbegrijpelijk dat Teylingen geen voorzieningen wil treffen voor de kinderen. “Heel veel kinderen gedijen goed in de normale schoolstructuur. Voor kinderen met `rugzakjes', die geestelijke, motorieke of emotionele problemen hebben, zijn er wel faciliteiten: zij worden bijvoorbeeld dagelijks met speciale busjes van en naar school gebracht. Ook krijgen zij les in kleine groepjes; zij passen immers niet in de normale schoolstructuur van het grote gemiddelden.”

Bakker vervolgt: “Voor de kinderen aan de onderkant wordt dus veel geregeld, maar blijkbaar denken overheden dat de kinderen aan de bovenkant wel zichzelf kunnen redden. Echter, slechts 17% van de hoogbegaafde kinderen komt zonder hulp goed terecht. In een gewone groep worden deze kinderen vaak zelfstandig aan het werk gezet `want dat kunnen ze wel'. Maar de kinderen met een hoog IQ hebben juist behoefte aan één op één contact met de leraren. Ook is het een goede zaak als zij naast hun reguliere schoolwerk zich kunnen verdiepen in vakken als filosofie, science of wiskunde. Ook individuele gesprekken met een pedagoog zijn vaak nodig. Deze noodzaak voor ondersteuning wordt heel erg onderschat.”

Hij is vader van een dochter die ook hoogbegaafd is en begrijpt niet waarom Teylingen zich niet inzet voor deze groep leerlingen. “Het is prima om faciliteiten te creëren voor de kinderen aan de onderkant, maar doe dat ook voor de kinderen aan de bovenkant. Noodgedwongen zitten veel kinderen uit Voorhout en Sassenheim op scholen in Noordwijk. Het is een hele opgaaf om je kind daar elke dag naar toe te brengen. Daarom is mijn verzoek aan de gemeente om iets voor hen te doen met betrekking tot het vervoer. Of nog beter; zorg ervoor dat in Voorhout en Sassenheim klassen komen die speciaal voor hoogbegaafde kinderen bestemd zijn, daardoor zal de drempel voor ouders in Teylingen lager zijn om hun kinderen de mogelijkheid te bieden deze lessen te volgen. Als ouders zijn wij geen voorstander van een aparte school voor hoogbegaafde kinderen, maar wel voor een aparte klas in een normale school. De hoogbegaafde kinderen kunnen dan werken en leren op hun eigen niveau, maar ook verschillende schoolactiviteiten met hun leeftijdsgenoten ondernemen.”
De gemeente beschouwt het niet als haar taak om te zorgen voor onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Bakker vindt dat een “gemiste kans”. “Het is een kleine stap om in Voorhout of Sassenheim een hoogbegaafdenklas te starten. Het zijn niet allemaal Einsteins, maar deze kinderen hebben heel veel potentie en nu onderpresteren veel van hen. Juist door het creëren van de juiste onderwijsfaciliteiten, hebben ze de potentie om naar hun eigen mogelijkheden te presteren. En dat komt weer ten goede aan de samenleving in het algemeen en de gemeente Teylingen in het bijzonder.”

1 Comments:

At 2:02 p.m., Anonymous Anoniem said...

Het is waarschijnlijk geen directe taak voor een lokale overheid om dit op te zetten. Echter wel iets om zich voor "in te zetten" door met de aanbieders van onderwijs in de gemeente in gesprek te gaan hierover. De scholen moeten aangezet worden om hier pro-actiever mee om te gaan en niet te wachten op problemen. Die etaleren zich bij hoogbegaafde leerlingen namelijk meestal later i.t.t. leerlingen met leerachterstand.

 

Een reactie posten

<< Home