Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 april 2011

Na zestig jaar nog altijd verliefd

OEGSTGEEST – Joop en Rie Korteland vierden zaterdag 26 maart dat ze 21.915 dagen getrouwd waren: zestig jaar dus. Een diamanten huwelijk is niet iedereen gegeven en het gelukkige echtpaar prijst dan ook iedere dag dat ze samen zijn. ‘Je moet heel veel van elkaar houden.’

Rie (82) en Joop (85) kennen elkaar al van jongs af aan, toen ze buren van elkaar waren. Als 21-jarige ging Joop naar Indië en verbleef daar van 1946 tot 1949. ‘Nadat ik terug kwam in Nederland, was ze nog steeds mijn buurmeisje en de vonk sloeg echt over rond de jaarwisseling van 1949 – 1950.’ De liefde groeide langzaam en na een verjaardag werd deze liefde teruglopend naar huis met een zoen bevestigd. Rie was Christelijk Gereformeerd en Joop was Hervormd; in die tijd heerste het credo: ‘Geen twee geloven op één kussen’. Joop was er heel praktisch in: ‘Ik ben toen omgeturnd, al was mijn predikant niet gelukkig. Hij zei indertijd: “En dat voor een meissie”.’

Na de huwelijksceremonie op 27 maart 1951 ging het echtpaar in verband met de toen heersende woningnood inwonen bij de ouders van Rie. Joop kijkt terug: ‘Achteraf heb ik pas goed gezien wat zij voor ons over hadden en soms vraag ik me wel eens af of ik het wel genoeg heb gewaardeerd.’ In de eerste periode van hun huwelijk had Joop moeite met het vinden van een baan: ‘Ik was drie jaar in Indië geweest en je werd niet geaccepteerd. De gemeente hielp niet bij het vinden van een baan of een huis.’ Tot hun grote geluk nam de heer Van Eesteren, van het bedrijf Boele & Van Eesteren hem aan als chauffeur/monteur. Twee jaar later kocht de onderneming een terrein in Oegstgeest, waar ook Rie en Joop in een van de belendende huizen kon wonen. Het is de plek waar ze nu, 55 jaar later, nog altijd samen zijn.

Hoogtepunten in het huwelijk waren zonder twijfel de geboorte van hun drie dochters en twee zonen en later de kleinkinderen. Het op vroege leeftijd overlijden van Rie’s broer hebben de beiden samen verwerkt. Ook kwam Joop een aantal operaties aan de galblaas, endeldarm en het hart te boven. Wat is het geheim van een goed huwelijk? Rie: ‘Dat vraag ik me ook wel af. We hebben nooit zware ruzies gehad en je moet veel van elkaar houden. Bij ons ging het vanzelf en we hebben onze liefde nooit nieuw leven in moeten blazen.’ Joop: ‘We zijn uit één geloof en putten daar onze kracht, sterkte en moed uit.’

Aan jong(er) getrouwde stellen adviseert Joop: ‘Een goed huwelijk is een kwestie van geven en nemen. Als mijn vrouw een hekel heeft aan iets, dan houd ik daar rekening mee. Zo laat ik niet meer iets slingeren na het douchen. Als ik dat doe, word me dat in het oor gefluisterd.’ Rie lacht: ‘Inderdaad; opruimen die rommel!’ Joop: ‘Alleen daar is het leven goed waarin je blij en ongedwongen alles voor elkander doet.’

Tot slot; gaat u voor de mijlpaal om zeventig jaar bij elkaar te blijven? Rie: ‘We gaan door zolang als het kan.’ Joop: ‘Ik weet niet of ons zoveel jaren gegeven wordt. We genieten echter van ieder moment en als ik iets heb geleerd, is het dat geld absoluut niet gelukkig maakt. Een goede boterham en op z’n tijd een fijn uitje samen: dat is waar het om gaat!’

5 Comments:

At 3:14 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat een lieve mensen! Anoniempje

 
At 3:14 p.m., Anonymous Anoniem said...

Jullie zijn geweldig!

 
At 3:14 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wat een mooi koppel!

 
At 3:14 p.m., Anonymous Anoniem said...

Leuke kleinkinderen ook!

 
At 3:15 p.m., Anonymous Anoniem said...

Korteland!

 

Een reactie posten

<< Home