Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 april 2011

Timmer zegt actieve politiek vaarwel

LISSE – Ze werd alom beschouwd als de gedoodverfde opvolger van D66 Lisse icoon Cees Verburg. Maar op donderdag 14 april houdt gemeenteraadslid Miriam Timmer op met haar politieke activiteiten. Ze kan de intensieve vergaderingen in de avonden en de voorbereidingen hiervoor overdag niet meer combineren met haar werk en de vervulling van een wens. In juli verwacht ze te bevallen van haar eerste kind.

Timmer neemt toch met pijn in het hart afscheid van de actieve politiek; al jaren is ze hierin op de achtergrond actief geweest en ook haar partner Geertjan Wenneker is statenlid voor D66. Ze heeft zichzelf goed in de ogen moeten kijken en op een rijtje gezet wat voor haar prioriteiten heeft: de zorg voor het kind en haar fulltime werk als belastingadviseur of het raadswerk. Zelf zegt ze hierover: ‘Het raadswerk is een nevenfunctie. Als ik alleen zwanger zou zijn en een kind zou krijgen, zou het geen reden zijn om mijn raadslidmaatschap op te zeggen. Maar mijn baan als belastingadviseur is tijdrovend. De combinatie van een fulltime baan met de zorg voor een kind is op zich al zwaar genoeg. Daarom heb ik besloten om het raadswerk neer te leggen.’

De trend in Nederland is dat vrouwen volop mee moeten draaien in het arbeidsleven. Daarnaast schreeuwt de politieke sector al jaren om krachtige vrouwen die de politiek komen verrijken. Het is toch opmerkelijk dat iemand met het potentieel om de fractie op termijn te gaan leiden, al na een jaar afscheid neemt. Timmer heeft zich op de verkiezingslijst laten zetten om de belangen van de inwoners vier jaar lang te behartigen. Waarom kan ze niet de situatie aankijken tot het kind gekomen is, waarbij haar medefractiegenoten een deel van haar taken kunnen overnemen? Dat is geen optie voor Timmer: ‘De kiezer verdient een raadslid die zich volledig voor het raadswerk inzet en ik kan dat na de komst van mijn kind niet meer doen. Mijn energieniveau ligt nu al veel lager en het raadswerk breekt me op. Ik wil niet de last van het raadswerk bij een ander neerleggen. Als gevolg van mijn keuze zouden mijn medefractiegenoten eronder moeten lijden.’

Ze vervolgt: ‘Natuurlijk is zwangerschapsverlof mogelijk, maar daarna heb ik de combinatie werk en kind. De politiek is geen 9 tot 5 baan; ik moet de raadsstukken lezen en betrokken blijven. Nu valt het nog te combineren, maar dat zal vanaf de zomer anders zijn.’ Kan haar partner niet een deel van de zorgtaken op zich nemen, zodat Timmer voor de politiek behouden blijft? ‘Hij zou dan zijn statenlidmaatschap moeten neerleggen en dat doet hij niet. Ik geef hem daar gelijk in.’

Timmer neemt op donderdag 14 april aan het einde van de gemeenteraadsvergadering officieel afscheid als raadslid. Haar plaats zal worden ingenomen door de 62-jarige Bas van Riel.