Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 mei 2011

Gekkenwerk bij gemeentewerf

VOORHOUT – Lange wachttijden, snijdende auto’s en verhitte gemoederen. Grote ontevredenheid leeft er bij de werknemers én bezoekers van de gemeentewerf. De gemeente Teylingen houdt tot 1 juni een pilot, waarbij de gemeentewerf van Sassenheim gesloten is, zodat alle inwoners hun bouw-, tuin- en huisafval naar de gemeentewerf in Voorhout moeten brengen. Dat heeft vaak lange files tot gevolg, want op piekdagen wordt de gemeentewerf door maar liefst 1.200 auto’s, al dan niet met aanhanger, bezocht.

“Het is echt gekkenwerk”, verzucht Kees Koelewijn, werkbeheerder bij de gemeentewerf. “En het gaat al weken zo door, waarbij de wachttijden voor de mensen met hun afval oplopen tot een half uur. De gemeentewerf is te klein en het verkeer loopt vast.” Deze opstopping vindt met name plaats op het moment dat een of twee auto’s met een aanhanger vol afval op de aanrijheuvel geparkeerd staan. Maar ook bestelbusjes vol overbodig huisraad stokken de doorstroming. Al het overige verkeer kan dan niet verder en de chauffeurs moeten wachten tot de aanhangers geleegd zijn.

Tot voor kort konden bezoekers aan de Voorhoutse gemeentewerf gemakkelijk doorrijden om hun afval te dumpen. Tegenwoordig echter staat er iedere dag bijna continue een file, zo leren enkele steekproeven van het Leidsch Dagblad. De Voorhoutse bezoekster Barbara Mooij verzucht dan ook: “Het is hier extreem druk en ik kan het goed vergelijken, want ik kom hier zo’n twee keer per maand. Ik heb mijn auto maar ergens anders geparkeerd om mijn afval lopend in de daartoe behorende container te dumpen. Er moeten meer mogelijkheden komen om door te rijden, want die aanhangers houden het verkeer een half uur op.”

Albert Koppier is een van de Sassenheimers die hun afval naar Voorhout moeten rijden. Hij vindt het maar lastig: “Voorheen was het lekker dicht bij huis en nu is het heel druk. De gemeente Teylingen is te groot om met één gemeentewerf te werken.” Terwijl hij zijn houtafval uitpakt, constateert hij tevreden: “Gelukkig kan ik gebruik maken van mijn aanhanger; anderen moeten drie of vier keer heen en weer rijden.”

Jos Kerkman is wat positiever: “Ik merk niet zoveel van die lange wachttijden, want ik kom hier niet vaak. Ik kan me voorstellen dat de gemeente het afval wil concentreren.” Michael van der Camp vindt echter dat de gemeente Teylingen te groot wordt voor een geconcentreerde afvalverwerkingslocatie: “Ik ben al blij dat er een afvaldepot is, maar met de nieuwbouwwijk Hoogkamer gaat Voorhout groeien. Dan komen er honderden huishoudens bij en zal er een spanningsveld zijn tussen de maximum capaciteit en het inwonersaantal.”

Ondertussen proberen de bijna overbelaste medewerkers van de gemeentewerf alles in goede banen te leiden. Arie Koelewijn, voorman groenvoorziening, verzucht dat de gemoederen soms hoog oplopen. “Die wachttijden leiden tot verschrikkelijk veel irritaties. Mensen zijn agressief en schelden naar ons en elkaar. Ook snijden ze met hun auto anderen af om eerder aan de beurt te zijn. Ik ben regelmatig opkomende ruzies aan het sussen; dat is eigenlijk een taak van de goa’s.”

De pilot loopt op 1 juni af, waarna de gemeentewerf in Sassenheim weer open gaat. In hoeverre de gemeente de proef met één milieustraat voor heel Teylingen als geslaagd zal beoordelen, moet nog afgewacht worden. Een gemeentelijk medewerker heeft er echter een hard hoofd in: “Dat is de makke van een pilot: als ze de sluiting van de Sassenheimse milieustraat willen doorvoeren, doet het gemeentebestuur het toch.”

Gevraagd om een reactie, stelt wethouder Leo van der Zon: "De proef moest met name uitwijzen of de toegangswegen niet geblokkeerd zouden worden door de lange wachtrijen. Tot nu toe is tijdens de proef gebleken dat de lengte van de wachtrijen buiten de milieustraat meevalt, maar dat de huidige milieustraat te klein is qua omvang voor deze bezoekersaantallen. Een bevestiging dat aanpassingen dringend noodzakelijk zijn. Overigens ook een bevestiging van het succes van de milieustraat. Bij de verdere uitwerking van een centrale milieustraat kijken we wat nodig is om het terrein geschikt te maken om de bezoekersaantallen goed te kunnen verwerken en de scheiding verder te optimaliseren." Het ziet er dus naar uit dat Teylingen afstevent op een toekomst met één centrale milieustraat.