Jeugdbollenproject voor kennis over bollen
Rotarylid Jeroen Zwetsloot is een van de initiatoren van het Jeugdbollenproject. Hij vertelt over de reden waarom dit initiatief genomen is: ‘We willen al een aantal jaren aan de kinderen duidelijk maken in wat voor unieke bollenomgeving ze leven.’ Navraag bij de scholen leerde dat er inderdaad behoefte bestond aan het doorgeven van informatie over de bollen, maar dat zou dan wel een kant en klaar lespakket moeten zijn, waarmee de docenten zouden kunnen werken.
Zo ontstond het idee om het Jeugdbollenproject in drie lessen op te zetten. In de eerste les wordt een video getoond met een brede variatie aan gegevens over de bollenteelt, -veredeling en –verkoop. Vervolgens dienen de leerlingen vragen te beantwoorden en de uitkomsten hiervan worden in de tweede les besproken. Het hoogtepunt van het Jeugdbollenproject is het derde deel; het praktijkbezoek.
Tijdens de trip naar de Keukenhof bleek dat het voor veel leerlingen de eerste keer was dat zij deze wereldberoemde toeristische attractie bezochten. Zwetsloot: ‘We stimuleren de kinderen om vragen te stellen, zoals “Waarom heet een tulp een tulp?” en “Hoeveel bollen worden ieder jaar op de Keukenhof geplant?” (JD: 7 miljoen). De Rotary Lisse-Bollenstreek heeft grote ambities: ‘We willen dat op alle basisscholen in de Bollenstreek aandacht geschonken wordt aan de bollen. Daarom hopen we dat dit kant- en klaarpakket volgend jaar op alle scholen wordt onderwezen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home