Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 mei 2011

Jeugdbollenproject voor kennis over bollen

LISSE – Al tientallen jaren wordt de kennis over de bollenteelt niet meer doorgegeven op de basisscholen. In een regio die bekend staat om haar kennis voor dit vak en waar de sector vele miljoenen euro’s met de bollen verdient, is dat zeer opmerkelijk. De Rotary Lisse-Bollenstreek zag dit met lede ogen aan en nam het initiatief om een lesprogramma over de bollen op te zetten, dat aan alle groep-7 leerlingen van De Akker en de Josephschool gegeven wordt. Zowel de docenten als de kinderen zijn enthousiast. Als onderdeel van het zogeheten ‘Jeugdbollenproject’ bezoeken de leerlingen een locatie dat met de bollen te maken heeft en op donderdag 28 april was dat de bloeiende Keukenhof.

Rotarylid Jeroen Zwetsloot is een van de initiatoren van het Jeugdbollenproject. Hij vertelt over de reden waarom dit initiatief genomen is: ‘We willen al een aantal jaren aan de kinderen duidelijk maken in wat voor unieke bollenomgeving ze leven.’ Navraag bij de scholen leerde dat er inderdaad behoefte bestond aan het doorgeven van informatie over de bollen, maar dat zou dan wel een kant en klaar lespakket moeten zijn, waarmee de docenten zouden kunnen werken.

Zo ontstond het idee om het Jeugdbollenproject in drie lessen op te zetten. In de eerste les wordt een video getoond met een brede variatie aan gegevens over de bollenteelt, -veredeling en –verkoop. Vervolgens dienen de leerlingen vragen te beantwoorden en de uitkomsten hiervan worden in de tweede les besproken. Het hoogtepunt van het Jeugdbollenproject is het derde deel; het praktijkbezoek.

Tijdens de trip naar de Keukenhof bleek dat het voor veel leerlingen de eerste keer was dat zij deze wereldberoemde toeristische attractie bezochten. Zwetsloot: ‘We stimuleren de kinderen om vragen te stellen, zoals “Waarom heet een tulp een tulp?” en “Hoeveel bollen worden ieder jaar op de Keukenhof geplant?” (JD: 7 miljoen). De Rotary Lisse-Bollenstreek heeft grote ambities: ‘We willen dat op alle basisscholen in de Bollenstreek aandacht geschonken wordt aan de bollen. Daarom hopen we dat dit kant- en klaarpakket volgend jaar op alle scholen wordt onderwezen.’