Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 mei 2011

‘Dorp moet Disneysfeer krijgen’

LISSE – Zestien projecten moeten ervoor zorgen dat het dorp niet alleen het hart, maar ook de toegangspoort van de Bollenstreek wordt. Dit blijkt uit de Nota Lisse Economie & Toerisme 2011, die dinsdag 26 april openbaar werd gemaakt door wethouder Bas Brekelmans (VVD).

De nota is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen de gemeente en een aantal externe partijen. In vijf workshops namen organisaties zitting als de KCL (Koopcentrum Lisse), BCL (Businessclub Lisse), SLIM (Stichting Lisse Marketing) en de Kamer van Koophandel. Maar ook toeristische attracties en bedrijven als De Ree Holland bv, De Nachtegaal, Landgoed Keukenhof en Vleeswarenfabriek Persoon BV deden een duit in het zakje.

Gezamenlijk kwamen ze tot de conclusie dat de komende vier jaar maar liefst 16 projecten gerealiseerd zouden moeten worden. Op die manier kan Lisse tot een betere (inter)nationale profilering komen op de gebieden van economie en toerisme. Brekelmans lichtte er enkele projecten uit. ‘We willen het vestigingsklimaat voor bedrijven verbeteren en de leegstand van bedrijfshuisvesting aanpakken. Dit willen we realiseren door meer leasure en wellness toe te staan. Daaronder kunnen dus kinderspeelplaatsen vallen, maar ook kijken we naar de mogelijkheden voor grootschalige detailhandel als keukens en boten. Tijdelijke bewoning van leegstaande bedrijfspanden is voor ons geen alternatief.’

De wethouder gaf aan dat de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden voor het winkelcentrum verder verbeterd moeten worden. Ook ziet hij de komst van ‘interessante winkelformules zoals Rituals’ wel zitten: ‘Hiervoor moeten we dit soort organisaties actief gaan werven.’ In het dorp wil Brekelmans het ‘Disney-effect’ loslaten: ‘Zorg voor leuke looproutes, zodat mensen via een bepaalde route kunnen parkeren, winkelen en een terrasje pakken.’ Op ’t Vierkant zou de wethouder ander straatmeubilair waarderen; het gaat erom welke sfeer je wilt oproepen.’ Met de realisatie van een bezoekerscentrum hoopt de gemeente dat Lisse de poort wordt voor alle bollenstreektoeristen.

Om dit alles – en meer – te realiseren betaalt Lisse eenmalig 150.000 euro en vervolgens jaarlijks 95.000 euro voor de kosten van een extra medewerker Economie en Toerisme, alsmede een budget voor onder meer promotie. De gemeente moet nog dekking vinden voor deze bedragen.