Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 juni 2011

Politiek uitje voor leerlingen

NOORDWIJK – De kinderen van groep 5 van de Montessorischool beleefden vrijdag 10 juni de politieke dag van hun leven. Niemand minder dan burgemeester Harry Groen leidden hen rond door het gemeentehuis en wijdde de leerlingen in over de geheimen van de hogere politiek.

In de raadszaal vertelde Groen over de vijf politieke partijen die in Noordwijk actief zijn en waarschuwde de kinderen voor de Progressieve Combinatie: ‘Die partij wil altijd hogere belastingen!’ Vervolgens mochten de leerlingen stemmen over het burgemeestersvoorstel om alle scholen in Noordwijk te sluiten. Het verraste de aanwezigen niet dat dit voorstel unaniem werd aangenomen. ‘Ik ben de komende decennia de populairste burgemeester’, lachte Groen.

Hij vertelde over hoe je een burgemeester kunt worden; door heel simpel een brief aan de Koningin te schrijven. Als kandidaat-burgemeester bevind je je dan in het gezelschap van vijftig anderen met dezelfde wens. ‘Maar daaronder bevinden zich absoluut twintig brieven van malloten die totaal ongeschikt zijn’, informeerde Groen. Na meerdere gesprekken met de vertrouwenscommissie is het eindelijk feest voor diegene die tot burgemeester benoemd wordt, zo deelde de burgemeester zijn ervaringen met de kinderen. ‘Dan kun je de champagnefles openen en veel leuke dingen gaan doen.’

Tot slot nam de burgemeester de kinderen mee naar de oude raadszaal en zijn eigen werkkamer. Hij wees met trots naar de glas-in-lood ramen en vertelde: ‘Elke burgemeester heeft een raam in zijn kamer met daarop het Wapen in glas-in-lood. Mijn wapen komt hier ook te hangen als ik weg ga. Ik ben er heel blij mee dat dit gebeurd.’

De leerlingen waren enthousiast over de middag. Fraukje: ‘Het ziet er hier chique uit. Ik vind de burgemeester aardig, maar wil niet de politiek in. Ik word modeontwerpster of ga bij de manage werken.’ Stan laat weten: ‘Het is fijn hier samen met de klas te zijn. Ik ga echt niet de politiek in; ik wil kitesurfer worden.’