Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juli 2011

Jeugdige held krijgt klappen


NOORDWIJK – Wat bezielt een volwassen man om een 9-jarig kind te slaan? Dat is de grote vraag waar niet alleen slachtoffer Sverre Neyt, maar ook zijn vriendje Félip (10) en diens moeder Diane Zandvoort – Hoppezak nog altijd geen antwoord op hebben. Sverre en Félip zaten woensdag 6 juli op een bruggetje te vissen, waarna een buurman door één ongelukkig geplaatste opmerking volledig door het lint ging. Sverre moest naar het ziekenhuis om daar behandeld te worden.
Sverre kwam in 2009 al in het nieuws. Indertijd redde hij een driejarig meisje van de bodem van het zwembad van Hotels van Oranje en ontving hiervoor een getuigschrift van de Stichting Carnegie Heldenfonds. Woensdag 6 juli kreeg hij een nieuwe ervaring die hem zijn leven bij zal blijven. ‘We waren aan het vissen, toen de vader van een jongen bij ons in de straat langs kwam lopen. Ik zei tegen Félip: “Kijk, daar is de vader van Stommie” en op dat moment rukte hij me van het hekje af en gaf een vuistslag in mijn nek. Daarna gooide hij me op de grond en schopte me met alle kracht in mijn rug. Toen riep de man: “Houd je op”!?’

Een getuige belde de politie en agenten hebben de man een nacht in de cel gestopt. De bewoners van de Morgenster spreken schande van de gebeurtenis. Hoppezak: ‘Als jongens elkaar plagen, is dat nog geen excuus om een kind in elkaar te slaan. Wij houden voortaan onze kinderen nog beter in de gaten. Stel dat die man weer in de buurt komt…’

‘Ik heb spijt van mijn daad, maar heb Sverre niet mishandeld. Het waren twee opvoedkundige tikken.’ A.K. laat weten dat hij voor zijn gezin wilde opkomen, omdat zijn zoon zeer regelmatig gepest werd. Gevraagd om een reactie op de gebeurtenissen, wil hij zijn versie vertellen. Temeer omdat geen enkele buurtbewoner naar zijn kant van het verhaal heeft gevraagd.

Een volwassen man die een kind slaat, is volgens de algemene perceptie altijd fout. K. had graag de klok een week teruggedraaid, maar de actie was een uitvloeisel van maandenlange ergernissen die tot een kookpunt reikten, laat hij weten. ‘Mijn 7-jarige zoon wordt continue door Sverre gepest en ‘Stommie’ genoemd. We hebben Sverre erop aangesproken om hier mee op te houden. Kinderen pesten wel eens, maar dit was intens treiteren. Woensdag liet ik de hond uit en hoorde de jongen zeggen: “Stomme stomme vader van stomme stomme Tommy”. Daarop gaf ik hem een opvoedkundige tik op z’n bol. Ik heb hem niet van de brug afgetrokken. Ik zei: “Stoppen met pesten. Stoppen met Tommy te pesten en Stoppen met ons te treiteren!” Daarna gaf ik hem een tweede tik op z’n bol met de woorden: “Is dat begrepen?!”. Toen ben ik terug naar huis gelopen en heb mijn excuses aangeboden aan Sverre’s natuurlijke vader.’ K. ontkent pertinent dat hij Sverre in de rug geschopt had of hem een vuistslag in de nek had gegeven. ‘Ik ben niet kwaadaardig. Ik heb er spijt van dat dit is gebeurd, maar ik ben geen crimineel.’

Ondertussen is de sfeer in de buurt totaal anders, zo laat K.'s vrouw weten. ‘De buren kijken ons niet meer aan, terwijl we vorige week nog hele verhalen stonden uit te wisselen.’ K. kan echter blijven rekenen op de onvoorwaardelijke steun van zijn zoon Tommy, die vertelt: ‘Het is goed wat mijn vader deed. Ik hoop dat Sverre me nu niet meer zal pesten.’