Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 augustus 2011

Rotary uitwisselingsprogramma voor tieners

TEYLINGEN – De 16-jarige Canadees Matthieu Gauthier heeft huis en haard verlaten om een jaar te ervaren hoe het is om in Nederland te leven. Dankzij de gezamenlijke inspanning van Rotaryclub Voorhout en Rotaryclub Sassenheim woont Matthieu gedurende dit jaar bij een aantal leden van de Rotary in huis. Woensdag 17 augustus vertrekt Dorine Tromp (17) in het kader van hetzelfde uitwisselingsprogramma voor een periode van twaalf maanden naar Canada.

Dit uitwisselingsprogramma voor jongeren vormt onderdeel van Rotary International en is bestemd voor scholieren uit het Voortgezet Onderwijs. Het is de bedoeling dat ze in Nederland de middelbare school gewoon blijven volgen. Hierdoor kunnen de kinderen kennis maken met de multiculturele samenleving en leeftijdsgenoten in Teylingen en de omgeving ontmoeten. Matthieu zal zijn nieuwe schooljaar beginnen op het Northgo College in Noordwijk. Daarbij krijgt hij de hulp van Rotarykinderen Mike Verweij en Matthijs Weijers, die zoveel mogelijk de lessen voor hem zullen vertalen en hem mee zullen nemen naar de (school)feesten.

Matthieu is opgegroeid in Yellowknife, een Canadees dorp met 17.000 inwoners, waar de meeste inwoners hun geld verdienen door in een diamantmijn te werken. De dichtstbijzijnde stad is twee dagen rijden. Uit honderden kandidaten is Matthieu uitgekozen vanwege zijn motivatie om naar Nederland te gaan. Hij gaat in feite terug naar zijn roots, want zijn grootouders waren Nederlanders. ‘Ik wil hier de cultuur proeven en tegelijkertijd Canada promoten. Als het kan, wil ik heel Nederland zien, met name de eilanden in het noorden hoop ik te kunnen bezoeken.’

Dorine vertelt over de voorwaarden waaraan zij moet voldoen als ze in Canada woont. Dat zijn de vijf D’s: niet drinken, geen drugs, niet daten, geen decoratie van het lichaam en niet rijden (driving). Ze gaat met een missie: ‘Veel mensen denken dat het in Nederland alleen maar draait om drugs en het red light district. Er is hier echter zoveel meer: we hebben een goed beleid voor scholen, de zorg, uitkeringen en zijn de beste waar het gaat om de waterwerken.’

Matthieu: ‘Nederland heeft een rijkere cultuur dan Canada. Ik heb de afgelopen maanden al een beetje Nederlands geleerd en kan eenvoudige zinnen zeggen als “Hoe gaat het met u?” en “Met mij gaat het goed”. Ik kan het Nederlands beter verstaan dan spreken en als ik op school iets niet kan volgen, dan gebruik ik mijn Nederlands-Engels woordenboek. Nu ik hier het komende jaar dagelijks ben, zal ik een beter perspectief krijgen van Nederland: op die manier hoop ik echt van jullie cultuur te kunnen proeven.’

Volg de belevenissen van Matthieu en Dorine via: www.dedutchdelight.tumblr.com en www.dorinetromp.waarbenjij.nu.