Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 september 2011

Hoe is het toch met…?

Oud-wethouder Ted Jansen

NOORDWIJK – Met een bestuurlijke loopbaan van dertig jaar heeft Ted Jansen zijn steentje aan de maatschappij wel bijgedragen. Maar op 75-jarige leeftijd is hij nog altijd actief in het bedrijfsleven en denkt nog niet aan stoppen. Waar landelijk de discussie woekert of mensen op hun 65ste mogen gaan genieten van hun pensioen, heeft Jansen er nu al 62 arbeidzame jaren op zitten. De vraag is dus gerechtvaardigd: Hoe is het toch met Ted Jansen, voormalig wethouder in Noordwijk en gedeputeerde bij de Provincie Zuid-Holland, Ridder Oranje-Nassau en Ridder Nederlandse Leeuw?

‘Ik doe nooit dingen half; ik doe ze wel of niet.’ Dit levensmotto heeft Jansen altijd in de praktijk gebracht en hierbij lette hij niet op de maatschappelijke gevoelens of tijdsgeest. Zo maakte hij als voetballer de overstap van de Rooms-katholieke voetbalvereniging SJC naar de Protestants-christelijke VV Noordwijk. ‘Dat was toen vloeken in de voetbalkerk’, lacht Jansen, ‘Maar al mijn vrienden zaten bij Noordwijk en dat was voor mij de reden om over te stappen.’

In 1966 heeft Jansen ook de lokale afdeling van de VVD helpen opzetten, waarna hij in de gemeenteraad kwam. Vier termijnen lang werd hij vanaf 1970 lijsttrekker van deze partij en in die periode groeide het toenmalige splinterpartijtje met één zetel uit naar een volwassen politieke partij van zes zetels. Zijn passie voor de politiek en het besturen komt voort uit zijn natuurlijke betrokkenheid bij de maatschappij. Daarom werd hij in 1976 ook actief als Statenlid voor de Provincie Zuid-Holland.

Na de electorale winst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 1982 accepteerde Jansen het bod om Gedeputeerde te worden bij de Provincie Zuid-Holland. Wilde hij hogerop? ‘Helemaal niet, maar in mijn tijd gingen de problemen van Noordwijk over de gemeentegrenzen heen. Ik was de enige die interesse had om deze zaken ook regionaal aan te pakken.’ Tot zijn afscheid in 1999 was Jansen dus maar liefst 17 jaar Gedeputeerde – en drie perioden de lijsttrekker - en hij heeft heel wat bereikt. ‘Ik was architect van het Pact van Teylingen. Daarnaast ben ik hartgrondig voorstander van verkeersveiligheid; het wegdek en de ruimtelijke omgeving moet je aanpassen aan de gewenste snelheid. Voor dit concept is de jaarlijkse Ted Jansen Award ingesteld. Tevens zijn er in mijn periode 200 rotondes aangelegd; een wapenfeit waar ik nog altijd trots op ben. Een van die rotondes, op Rijksweg 57 bij Goedereede, is zelfs naar mij vernoemd; het Ted Jansen Plein. Ik heb die rotonde in 1998 zelf geopend.’ Ook de tracé’s van de HSL en de Betuwelijn zijn door Jansen’s toedoen bepaald.

Zijn politieke loopbaan bestond uit veel hoogtepunten, zoals de realisatie van het binnen- en buitenbad van het Bollenbad en de gemeentelijke overname van de velden van SJC, om die club alle ruimte te geven om zich te richten op de sportieve zaken. Maar nog altijd denkt hij met enige spijt terug aan een politiek besluit waarbij honderd hectare eersteklas hyacintengrond verloren ging. ‘Ik heb een zwak voor agrariërs. Toenmalig minister Jan Pronk wilde een bollenstad, maar met alle partijen van het Pact van Teylingen hebben we dit kunnen voorkomen. De natuurorganisaties wilden echter ook natuur op bollengrond ontwikkelen en daarom hebben we honderd hectare op Lentevreugd (nabij vliegveld Valkenburg) aan hyacintengrond moeten opofferen. Dat ging mij echt aan het hart.’

Na zijn politieke loopbaan is Jansen meermaals gevraagd om waarnemend burgemeester te worden of in de Tweede danwel Eerste Kamer plaats te nemen. Hij heeft dit altijd geweigerd; ik ben geen politicus, maar bestuurder. Met zijn bedrijf T.J. Consult b.v. adviseert Jansen tegenwoordig tientallen bedrijven en organisaties. Ook runt hij met veel succes een maatschap van zestig bedrijven in Waddinxveen. Zijn geheim? ‘Ik focus me nooit op één probleem, maar kijk of er meerdere uitdagingen zijn. Dan zijn er namelijk ook meerdere oplossingen.’