Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2011

‘Wij zijn er voor jou’


STREEK – Seksueel misbruik bij kinderen gaat niet alleen over lichamelijke geweldpleging; ook de psyche van het slachtoffer wordt voor jaren verminkt. Het onvoorwaardelijke vertrouwen van een jeugdige in de eerlijkheid van volwassenen wordt wreed verscheurd en een zorgeloos kinderleven is voorgoed voorbij. Op zulke momenten is het geweldig te weten dat je kunt rekenen op de steun van stoere bikers op vette motoren, die je laten weten: ‘Hé, wij zijn er voor jou. Voortaan heb je dertig volwassen vrienden en als je ons nodig hebt, hoef je maar een kik te geven en we komen langs.’

De Stichting BACA Nederland is in 2007 opgericht en komt op voor kinderen die misbruikt zijn. Woordvoerder Robert ‘Zwerver’ Meijer laat weten dat BACA staat voor ‘Bikers Against Child Abuse’. ‘Ons doel is om kinderen te laten lachen en hen zelfvertrouwen te geven’, stelt Meijer. Wij geven met deze dag een duidelijk signaal aan het kind: ‘Wij zijn jou vrienden en niemand kan je nog wat maken.’ Het meisje of jongen wordt deelgenoot van de geheime bikershanddruk en is vanaf dat moment een lid van de BACA-familie.

Kim (vanwege haar privacy is haar voornaam gefingeerd) is 14 jaar en heeft kennis moeten maken met het slechtste wat in een mens kan voorkomen. Al weken lang durft ze niet meer de straat op en deze BACA-activiteit komt voor haar niets te vroeg. Ze is aanvankelijk een beetje onder de indruk van al die stoere mannen en vrouwen om haar heen. Ze lacht verlegen: ‘Nu weet ik dat die gasten altijd bij mij in de buurt zijn en mij beschermen. Het lijkt me onwijs gaaf om achterop een motor te zitten.’ Kim’s vader laat weten dat zijn dochter gekoppeld is aan één BACA-stel en ze heeft ook hun mobiele nummer. Het is een fijne gedachte voor de tiener: veiligheid is slechts één telefoontje dichtbij.

Meijer benadrukt dat de BACA zich niet bezig houdt met het zogeheten ‘pedorammen’. ‘Wij blijven van hen af; we geven de kinderen hun zelfvertrouwen terug en laten de daders over aan politie en justitie. Wij komen op voor de slachtoffers tot zestien jaar.’Na afloop van de BACA-dag is Kim razend enthousiast. Ze laat weten: ‘Achterop die trike zitten, vond ik een te gekke ervaring. Bovendien weet ik nu dat ik er niet meer alleen voor sta.’