Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

31 januari 2012

'Doe mij maar een trommel!'


Adest Musica viert 60-jarig jubileum

SASSENHEIM – De Drum- en Showband Adest Musica viert dinsdag 31 januari haar 60-jarig jubileum. Erelid en man van het eerste uur Koos Hoogervorst (86) wisselt ervaringen uit met het jongste lid van de jeugdband Max van Velzen (9).

De voorloper van Adest Musica, dat in 1952 officieel werd opgericht, was de Katholieke Jongerencentrale, waar Hoogervorst in 1939 zijn muzikale carrière begon. Hij wilde tamboer worden, maar die functie was bezet. Daarom ging hij trompet spelen, maar bekwaamde zich later ook in onder meer de bekkens en de grote trom. ‘Door de oorlog werd de muziek op een laag pitje gezet, maar tijdens ieder oud- en nieuw blies ik buiten mijn huis de taptoe. Zie het maar als een niet zo stil protest.’

Na afloop van de oorlog kwamen de muzikanten weer bij elkaar en Hoogervorst liep met anderen mee in de bevrijdingsfeesten. Hij bekijkt oude foto’s en verzucht: ‘Ik ben de laatst levende van de mensen die in 1945 in die feesten meeliepen. Dat is toch een voorrecht.’ Max vertelt over zijn eerste stappen in de muziek, nu alweer twee jaar geleden. ‘Mijn broer zat ook op Adest en ik wilde graag een instrument spelen. Geen trompet, zoals mijn broer; doe mij maar een trommel. Die heeft een mooi geluid en je kunt er lekker op rammen.’

Hoogervorst toont oude foto’s aan het jeugdbandlid van diens grootvader in de harmonie. ‘Kijk, jouw opa sloeg de grote trom’. Het is geen nieuws voor Max: ‘Dat klopt. Hij deed ook de bekkens en later heeft hij trompet gespeeld. Dat kun je op Youtube vinden.’ De 9-jarige kijkt uit naar het bloemencorso, want dat zal na twee jaar exerceren en repeteren de eerste keer zijn dat hij het officiële Adestpak aan mag. ‘Ik vind het kicken om in het korps te lopen en muziek te maken.’

In de afgelopen zestig jaar is Adest wel veranderd, vindt Hoogervorst. ‘Het is veel professioneler geworden en dat is een goede zaak. Nu bestaat Adest uit vier afdelingen: senioren, junioren, aspiranten en de stageband. Wel is het zo dat de eisen die muzikaal gesteld worden, steeds hoger worden. En dan wordt het steeds moeilijker om de leden erbij te houden die de stap naar een hogere vorm van muziek maken niet kunnen bijbenen. Dan is het beter om als club te streven naar een niveau dat iedereen aankan.’

En welke wensen hebben het oudste en het jongste lid van de vereniging aan Adest? Hoogervorst: ‘Laat het de komende zestig jaar een vriendenclub blijven en misschien mag ik er ook nog een poosje van genieten.’ Max is kort, maar krachtig: ‘Gefeliciteerd!’