Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 maart 2012

HOV door Sportlaan

LISSE – Het voorkeurstracé voor de Hoogwaardig Openbaar Vervoercorridor (HOV) Bollenstreek – Schiphol loopt wel degelijk door de Sportlaan. Dit blijkt uit notulen uit het Breed Bestuurlijk Overleg (BBO) van 27 januari, die dinsdag 7 februari openbaar zijn gemaakt.

Gedurende dit BBO is gesproken over het voorkeurstracé. Binnen Lisse loopt dat via de N208, Poelpolder en via de Sportlaan verder richting de Haarlemmermeer. Het is opmerkelijk, want eerder maakte het college van burgemeester en wethouders bekend dat zij deze HOV-verbinding liever niet via de Sportlaan wilde laten lopen, maar via het industrieterrein Meer en Duin. In het ambtelijk rapport staat echter: ‘Afspraken en voortgang van dit BBO worden opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Openbaar Vervoer van Holland Rijnland’. Het lijkt er dus op, dat het heel moeilijk wordt om deze HOV-lijn niet via de Sportlaan te laten lopen. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) gaf vorige maand al aan dat een HOV-verbinding door de Sportlaan ten koste gaat van de bouwprojecten in dat gebied.

Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) laat desgevraagd weten dat het traject Meer en Duin inderdaad niet meer het voorkeurstraject is: ‘Het wordt de Lisserbrug of de Sportlaan. Het onderzoeksbureau heeft gezegd dat de meeste vervoerswaarde van de HOV-lijn gerealiseerd wordt via de Sportlaan. Daarom loopt het voorkeurstracé over de Sportlaan. Er moet nog gekeken worden naar consequenties voor de planschade. Bovendien is er ook binnen het BBO gezegd dat het voorkeurstracé er dan vanuit gaat dat (de nieuwe wijk, JD) Lisserveld in de Haarlemmermeer gebouwd gaat worden. Stel dat Lisserveld niet gebouwd gaat worden, dan moet de HOV over de Lisserbrug gaan lopen.’

Het college van burgemeester en wethouders heeft lang ingezet op het laten verlopen van de HOV-lijn via het industrieterrein Meer en Duin. Wat vindt Van Zelst van deze recente ontwikkelingen? ‘Voor de voortgang van de projecten en voor de zekerheid van ontwikkelen van de Sportlaan hadden we liever gehad dat de Sportlaan niet als voorkeurstraject naar boven was gekomen. We zijn betrouwbare bestuurders en willen niet onmogelijk maken dat de HOV via deze route loopt. Maar nu moet op korte termijn een berekening voor planschade worden opgesteld. Op dinsdag 21 februari zitten de gemeente en Provincie bij elkaar om de planschade te berekenen.’ Uiteindelijk moet de Provincie de overeengekomen planschade ophoesten, zo is de bedoeling.

Van Zelst besluit: ‘Het is een vrij ingewikkeld traject. Wij als Lisse zijn belanghebbend, maar dit project wordt vanuit de Provincie geëntameerd. We moeten samenwerken om de infrastructuur op orde te krijgen.’