Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 maart 2012

Wie is toch het raadslid Els van Egmond – Hoekzema?

NOORDWIJK – Met een Groningse vader en moeder zag ze in 1982 het levenslicht in het Friese Drachten. Al op 8-jarige leeftijd wist ze dat ze veel mooiere gebouwen kon ontwerpen, dan er toentertijd gebouwd werden. Ze werd – heel klassiek – ontdekt door een modellenbureau toen ze met haar moeder een dagje in Amsterdam was. Maar ze bleef haar droom trouw en werd architect. Tegenwoordig zet ze zich volop in voor de lokale politiek, dus is het de hoogste tijd om ons af te vragen: ‘Wie is toch het gemeenteraadslid Els van Egmond – Hoekzema (CDA)?’

De techniek is Els met de paplepel ingegoten. Haar vader is civieltechnisch ingenieur en hij reed zijn kleine dochter regelmatig door de straten van nieuwbouwwijken in Almere. Ze keek met grote ogen rond en zo jong als ze was constateerde ze: ‘Wat een gekke en lelijke gebouwen, dat moet toch beter kunnen!’

In haar tienerjaren liep ze op een dag samen met haar moeder door de straten van Amsterdam, waar ze door een medewerker van een modellenbureau opgemerkt werd. Al snel mocht ze verschillende opdrachten uitvoeren, waaronder een landelijke campagne voor de Mazda 323. ‘Ze zochten iemand die het Zeeuws Meisje kon spelen. Ik zag mijn gezicht terug in bushokjes en de krant. Dat was wel grappig.’ Hoe mooi het modellenvak ook was, Els liet zich er niet door van de wijs brengen.

Ze ging op haar 18de in Delft studeren om architect te worden. ‘Inderdaad, midden tussen de nerds’, lacht Van Egmond. En tussen al die jongens zat één bijzonder exemplaar: Diederik – DJ – van Egmond; de beiden waren voor elkaar geschapen. Na afronding van haar studie gingen de twee een half jaar op wereldreis; de ultieme test om erachter te komen dat je samen alle stormen kunt weerstaan. Dat bleek zo te zijn en vanaf dat moment ging het snel. De beide trouwden, gingen in Noordwijk wonen en kregen twee dochters.

‘Ik werd eerst verliefd op Diederik en later op dit dorp en wilde het beter leren kennen. Ik wilde andere mensen ontmoeten en me inzetten. Dat kan het beste in de gemeenteraad. Ik was 28, architect en moeder, maar wilde me nog graag blijven ontwikkelen. Om mij niet blind te staren op architectuur houd ik me bezig met zaken die moeders belangrijk vinden; onder meer extra speelplekken en verkeersveiligheid.’

Over de toekomst besluit ze: ‘Ik wil het graag goed doen: het moederschap, de architectuur en het raadslidmaatschap. Als ik mijn ambities niet zou nastreven, zou ik geen leuker mens zijn.’ Ik ben van jongs af aan al erg competitief bekend Els. Met veel plezier stapt ze samen met haar man op de mountainbike of racefiets. Ook tijdens die tochten gaat ze tot het uiterste. ‘Diederik is sterker in de kracht en ik in de duur. Ik wil altijd sneller zijn dan hij.’ Het fietsen gaat de komende maanden echter op een lager tempo, want een mooie nieuwe ontwikkeling staat voor de deur: de komst van de eerste mannelijke telg van de nieuwe generatie van Van Egmond.