Componistenwijk in rep en roer
VOORHOUT – Meer dan 150 handtekeningen, tientallen buurtbewoners die binnen enkele uren op klaarlichte dag opgetrommeld worden om vrijwillig op de foto te komen en een actiegroep ‘Wakker Teylingen’ die wordt opgezet. Als wethouder John Stuurman (D66) tot doel heeft gehad om het nabuurschap in de Componistenwijk te verhogen, dan is hem dat prima gelukt. De buurt staat echter op haar achterste benen, nu het er naar uit gaat zien dat het komende jaar meer dan 1.000 vrachtwagens en 10.000 werkbusjes door hun straten rijden.
De bouw van zeventien woningen op het landje van Vester luidt de start in van de eerste fase van de nieuwbouwwijk Hooghkamer. Oorspronkelijk was het idee om het bouwverkeer door de Jacoba van Beierenweg te laten rijden. Maar dat stuitte op weerstand van de bewoners aan die straat. Na een bijeenkomst met de wethouder is besloten, dat een onafhankelijk onderzoeksbureau zou kijken wat de beste ontsluitingsroute is: via de Jacoba van Beierenweg of langs de Componistenlaan door de bestaande wijk via de Mozartlaan. Deze laatste optie zou veiliger zijn, zo is de conclusie van dat onderzoek.
De Componistenwijkers zijn furieus. Marcel van Westing, Marco Jansen, Peter Huisman en Marnix Kraaijmes hebben de actiegroep ‘Wakker Teylingen’ (www.wakkerteylingen.nl) opgericht en hadden binnen de kortste keren ruim 150 handtekeningen verzameld tegen deze aan- en afrijdroute. Ze hebben felle kritiek op het onderzoeksrapport. ‘Dit is een wijk van ruim 400 woningen met ongeveer 1.400 bewoners. Dat onderzoek rammelt aan alle kanten. De route door de Componistenbuurt kruist twee keer de hoofdader van de wijk kruist, die veel wordt gebruikt door kinderen tussen 4 en 12 jaar.’ Ook heeft het onderzoek niet de voetgangers- en fietsbewegingen door de wijk meegenomen. Een onvergeeflijke fout, zo oordelen ze. ‘Wij hebben berekend dat in deze wijk iedere dag 700 voetgangers lopen. De vrachtwagens kruizen de doorgaande route, tevens de enige ontsluitingsroute, die de kinderen nemen als ze van hun scholen naar de sporthal De Tulp moeten rijden’, aldus Huisman. ‘Ik ben als de dood dat ik over drie jaar één van mijn kindjes mis.’ Ze pleiten ervoor om de vrachtwagens toch over de Jacoba van Beierenweg te laten gaan. Deze route is veel korter dan door de Componistenwijk. Er spelen of lopen nauwelijks kinderen, daar geldt een snelheidsbeperking en is sprake van vernauwingen.’
Stuurman laat in een reactie weten dat er nog geen definitief besluit is genomen over de te nemen route voor het bouwverkeer. Wel weegt hij de uitkomsten van het onderzoeksrapport zwaar mee, maar ook de opmerkingen van de actievoerders worden meegenomen in een definitief collegebesluit. Over de kritiek op het onderzoek stelt Stuurman: ‘Onderzoeken worden altijd ter discussie gesteld. Er zal altijd iets zijn wat niet goed is. Maar we hebben het hier over een bouwsituatie waar gemiddeld twee vrachtauto’s per dag rijden. Mensen die nu hun handtekening hebben gezet, zullen mogelijk nooit een van die vrachtwagens tegenkomen.’ De voornaamste reden waarom niet gekozen wordt voor de Jacoba van Beierenweg is het feit dat de vrachtwagens bij die route voor het op- en afrijden van het landje van Vester ook achteruit moeten rijden over een fietsroute heen. ‘En dat is de meest gevaarlijke situatie voor fietsers’. Hij is bekend met de protesten van de Componistenwijkers, maar stelt: ‘De mensen willen dit niet, ze krijgen een gevoel van onveiligheid. Maar iemand zal straks de knoop moeten doorhakken.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home