‘Succes Kerkstraat door winkeliers te maken’
Hij informeert dat uit een koopstromenonderzoek is gebleken dat de dagelijkse boodschappen met name gedaan worden op woensdag, vrijdag en zaterdag(ochtend). De woensdag en vrijdag wordt het meest gekocht. 28% van alle aankopen en op zaterdag worden 20% van alle aankopen gedaan. De Lange: ‘De gemeente Noordwijk gaat niet over verhoudingen tussen winkeliers. Het is aan hen om zulke aantrekkelijke producten te hebben dat mensen erop af komen. De centrale supermarkt is de grote trekker. Maar zaken die zich specialiseren in dagelijkse goederen zoals slager en bakkers, hebben ook een hoop bezoekers. Voor de detailhandel met niet-dagelijkse goederen is het veel lastiger. Hun omzetten zijn veel beperkter.’ Vorig jaar werd in de Kerkstraat voor 30 miljoen euro uitgegeven aan dagelijkse artikelen en 7 miljoen euro aan niet-dagelijkse artikelen.
De Lange: ‘Voor 48% van alle Noordwijkers is de Kerkstraat de plek waar de dagelijkse boodschappen gehaald worden. Het is zaak dat de weg omhoog gevonden wordt. En het zou mooi zijn als ook in de meters in het nieuwe complex die nu nog leeg staan, winkels met een grote aantrekkingskracht komen. Dan lopen meer mensen door de Kerkstraat. Maar Noordwijk heeft twee winkelstraten en aantal buurtwinkelstraten. Voor niet-dagelijkse goederen gaan mensen toch naar Noordwijk aan Zee.’
De wethouder besluit: ‘We hebben actief overleg met de Kerkstraatondernemers en werken graag mee aan plannen om de straat nieuwe impulsen te geven. Het ondersteuningsbudget van 10.000 euro per jaar voor de renovatieperikelen is op, maar het blijft onze taak om te zorgen dat het ondernemers gemakkelijk wordt gemaakt om te ondernemen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home