Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juni 2012

‘Waarom hebben ze die berg zo steil gemaakt?’

NOORDWIJK – Dit jaar deden ruim 8.000 mensen mee aan de Alpe d’HuZes en onder hen ook een aantal Noordwijkers. Alle deelnemers beklommen de ‘Nederlandse’ berg een, twee, drie, vier, vijf of zes keer om hiermee aandacht te vragen voor de strijd tegen kanker. Tegelijkertijd haalden de fietsers, en soms wandelaars, geld op bij hun sponsors. Twee van hen waren burgemeester Jan Pieter Lokker en wethouder Leendert de Lange. Het was voor hen een unieke ervaring.

In totaal werd dit jaar 28,5 miljoen euro aan sponsoring opgehaald. De deelnemers aan het evenement hadden zich in teams ingeschreven. Lokker was onderdeel van het team Rotary Bodegraven en De Lange fietste namens Team 5 van Rabobank Bollenstreek & RTV Bollenstreek. Lokker vertelt over zijn belevenissen: ‘Het is heel goed gegaan en de sfeer was enorm. Op de fiets werd ik gedragen door de mensen die langs de kant stonden. Mijn streven was, om twee keer naar boven te gaan en dat is ook gelukt, ondanks de enorme hitte.’

Zijn team haalde ruim 20.000 euro binnen en daar is Lokker zeer tevreden over. Heeft hij nog zware momenten gehad tijdens de beklimmingen? ‘Heel veel zelfs. Maar dan ging ik in een bocht uitrusten, een reep eten en veel drinken. Ik heb nooit gedacht: “Ik kap ermee”, maar ben blijven doorgaan.’ Over de route zelf: ‘De eerste drie bochten zijn vreselijk en bij bocht 12 vroeg ik me af: “Waarom hebben ze die berg zo steil gemaakt?” Ook vlak voor het einde gaat het nog even steil omhoog, dus het is tot het laatst zweten.’

Desgevraagd laten beide politici weten een groot voorstander te zijn dat volgend jaar alle college- en raadsleden deelnemen aan de Alpe d’HuZes. ‘Maar je moet wel in goede conditie zijn om dit te kunnen doen’, waarschuwt De Lange die in zeven uur tijd maar liefst drie keer naar boven ging. ‘Mijn record was een uur en 22 minuten; een mooie tijd. Vooral het onderste deel van de berg vond ik het zwaarst en in een aantal van de 21 bochten stopte ik wel eens om voeding tot me te nemen. Ons team heeft 175.000 euro ingezameld.’ Op de vraag waarom hij meedoet, antwoordt de wethouder: ‘Ik heb de afgelopen jaren vrienden verloren aan kanker. Het is een ziekte die dwars door de lagen van de bevolking loopt.’

Ook Lokker deed niet mee aan de Alpe d’HuZes om een persoonlijke prestatie neer te zetten. ‘Ik wil ertoe bijdragen dat kanker geen dodelijke ziekte meer is. Mijn vader en zoon zijn allebei te jong overleden aan kanker. Tijdens de Alpe d’HuZes zaten die allebei op mijn schouder.’