Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 juni 2012

Weesfietsen doorn in het oog


HILLEGOM – Het fietskwakken is een grote ergernis voor de direct omwonenden bij het station. Ook de zogeheten weesfietsen (rijwielen, al dan niet gestolen, die niet meer opgehaald worden door de rechtmatige eigenaar), die maandenlang fietsenstallingen bezet houden, zijn een doorn in het oog. Inwoner Lex Bekooij trekt aan de bel bij de politiek.

Hij haalt een onderzoek aan van ProRail, waarin staat dat het verwachte tekort aan fietsparkeerplekken in 2020 zo’n 524 stuks bedraagt. Het college van burgemeester en wethouders wil een uitbreiding realiseren van 260 fietsnietjes en dat is voor Bekooij onacceptabel. ‘Het is niet nodig omdat je dit probleem kunt oplossen door het creëren van een aparte stalling voor bromfietsen. Dit moet je doen in combinatie met het consequent weghalen van weesfietsen.’ Hij vervolgt: ProRail heeft het over 200 fietsen die naast de stallingen zouden staan, maar dat zijn in feite spookfietsen. Die bestaan helemaal niet!’

Hij bestrijdt dat er een tekort is. ‘Ga niet dom bouwen. Ga er niet een verdieping bovenop plaatsen weg van de ingang. Dat is bouwen voor leegstand.’ Het enige wat er zou moeten gebeuren is dat er een aparte stalling voor bromfietsen komt. Elke brommer in een fietsenrek scheelt drie fietsplaatsen. Maak aparte fietsstallingen voor brommers en haal de fietswrakken met grotere regelmaat uit de bestaande stallingen. Zorg voor een maximale stallingsduur, zodat de BOA’s kunnen handhaven.’

‘Ik schat dat bij het station jaarlijks 150 weesfietsen achtergelaten worden. Dit is ongeveer een vijfde van de capaciteit. Dat zijn fietsen die na diefstal achtergelaten zijn, of die als wrak bestempeld kunnen worden doordat er onderdelen ontbreken. Dus met professioneel en regelmaat ingrijpen kan onnodige uitbreiding van de fietsenstalling worden voorkomen.’

Volgens Bekooij, die zes jaar in het dorp woont, heeft de gemeente echter laten weten dat er geen geld is voor structureel beleid voor het aanpakken van de weesfietsen. ‘Onbegrijpelijk!’, oordeelt Bekooij. ‘Het station is een plek waar dagelijks tussen 2.000 en 4.000 reizigers langskomen.’ De Hillegommer wordt regelmatig geconfronteerd met vandalisme en diefstal van eigendommen van reizigers. ‘Ik zie regelmatig gedupeerden tevergeefs zoeken naar hun fiets met in hun hand een (zoals ik dat noem) weesfietssleuteltje.’

Bekooij roept de politiek op: ‘Zorg voor een gefaseerde uitbreiding van de stallingen, te beginnen met een aparte bromfietsstalling. Maak hierover afspraken met ProRail. Mochten de (3,45 meter hoge) dubbellaagse rekken onverhoopt toch geplaatst worden, doe dit dan alsnog op de plek waar ze gebruikt worden bij de ingang. En niet voor ons huis. Laat dan eventueel de overkapping achterwege om de massaliteit van deze muur van staal binnen de perken te houden.’