Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 oktober 2012

Kritiek op samenwerking

NOORDWIJK – De samenwerking tussen de gemeente en verschillende wijkverenigingen lijkt niet zo soepel te lopen, als wel eens gedacht wordt. Wijkvereniging Duinpark wacht met smart of de gemeente vanaf 2014 een ander onderkomen voor hen geregeld kan worden. Als dat niet lukt, dreigt deze wijkvereniging ten onder te gaan. De Wijkvereniging Auteurs- en Prinsessenwijk staat het water na aan de lippen en ook dit bestuur trekt luid aan de bel.

Corrie van Os (54) is bestuurslid van de Wijkvereniging Auteurs- en Prinsessenwijk. Sinds de oprichting van de wijkvereniging Auteurs- en Prinsessenwijk vijf jaar geleden, is ze hierbij betrokken. ‘We zouden de eerste wijkvereniging nieuwe stijl zijn en fungeren als gesprekspartner van de gemeente. Dat vond ik een heel mooi streven.’ De afgelopen jaren werden veel activiteiten georganiseerd, waaronder feesten voor Halloween, Sinterklaas en de straatspeeldag. ‘Deze activiteiten werden goed bezocht en dat voelde prima. Onze drive is namelijk dat buurtbewoners elkaar leren kennen.’

Over de wijze waarop de wijkvereniging gesprekspartner is met de gemeente, is Van Os minder enthousiast. ‘Ik voel me niet gehoord. Gemiddeld hebben we eens per jaar een uurtje overleg met de wijkmanager. Dat voelt niet als volwaardig gesprekspartner. Kijk maar naar het collegevoorstel over het parkeerbeleid; onze wijk vindt het helemaal niet nodig dat 24 uur per dag betaald parkeren wordt ingevoerd. Toch geeft de gemeente aan dat alle wijkverenigingen dit willen. De mensen in de wijk denken dan: wat moet je met zo’n wijkvereniging, waar de gemeente niet naar luistert?’
Riek van der Voort, vrijwilliger bij Wijkvereniging Duinpark, heeft ook kritische kanttekeningen. ‘Er komt een tijd dat we stoppen; misschien al volgend jaar. We moeten namelijk eind 2013 uit ons verenigingsgebouwtje. De gemeente heeft geen plicht om een vervangende ruimte te vinden, maar we hebben zo’n ruimte wel nodig. Zeker als we ervan uit kunnen gaan dat de gemeente ons beschouwt als volwaardige gesprekspartner. Als we geen vervangende ruimte krijgen, stoppen we  met de activiteiten. Ik wil namelijk niet meer van locatie naar locatie gaan om bingo- en klaverjasactiviteiten op te zetten. Bovendien wil ik me niet alleen met dat soort zaken bezighouden.’ Als er inderdaad geen vervangende ruimte komt, en er geen andere vrijwilligers opstaan gaat de vereniging slapen of nog erger, bevestigt Van der Voort. 

In de afgelopen vijf jaar is het aantal huishoudens dat lid is van de wijkvereniging Auteurs- en Prinsessenwijk blijven steken op 35. Het aantal bestuursleden is gekrompen tot drie. ‘In onze wijk wonen circa duizend huishoudens, dus het aantal leden is veel te laag.’ Na een oproep voor vrijwilligers die het bestuur willen helpen, hebben twee mensen positief gereageerd. Het is voor Van Os nog niet voldoende: ‘Ik wil zien dat onze inspanningen effect hebben en dat de wijkvereniging groeit. Die groei moet spontaan gaan; ik wil niet langs de deuren bedelen om een lidmaatschap.’

De kans is dus aanwezig dat de wijkvereniging ophoudt te bestaan, als niet meer mensen zich actief inzetten om het bestuur te ondersteunen. Van Os: ‘Als we ophouden, zijn we helemaal geen gesprekspartner meer voor de gemeente en houden we geen vinger meer aan de pols. Dan kan de gemeente met plannen komen voor ruimtelijke ontwikkeling op het Wantveld. Wij kunnen daar dan als wijkvereniging  niets tegen doen. Het opheffen van de wijkvereniging zal een gemiste kans zijn voor de buurt. Maar ik trek het me niet persoonlijk aan, want ik weet dat ik mijn best heb gedaan.’