Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 oktober 2012

VVV en SLIM gaan samen

LISSE – De VVV en Stichting Lisse Marketing (SLIM) gaan fuseren. Met deze maatregel moet de promotie van het dorp voor toeristen en andere bezoekers beter worden. Er moet een efficiencyslag gemaakt worden, zo heet het. De budgetten om Lisse overal in een goed daglicht te zetten, worden ook niet hoger. Een fusie, waarbij de VVV onderdeel wordt van de SLIM, moet beide problemen tackelen.

In het kort komt het erop neer, dat SLIM de promotie van het dorp voor bezoekers verzorgt en de VVV zich richt op de toeristen. Er is echter maar een beperkt budget en twee kunnen meer dan een, zo is de gedachtegang. Maar er liggen ook andere motieven achter deze fusie. Het promotieplan voor Lisse blijkt toch niet zo soepel te verlopen. De enkele jaren met veel bombarie ingehaalde citymanager loopt dan wel het hele dorp af, maar het ontbreekt aan gestructureerde plannen. Daarom wordt iemand aangetrokken die zich gaat richten op de zogeheten City Marketing.

Kees van der Zwet licht toe: ‘We krijgen minder middelen, maar daarmee willen we een maximaal effect bereiken. In de praktijk werkte de theorie niet. Er kwam op het vlak van City Marketing een te zware druk op het bestuur om de strategische ontwikkeling te doen. Het was niet mogelijk dat iemand die strategisch moet denken ook tegelijkertijd op straat moet lopen. Het is onverstandig om deze twee taken in één hand te brengen. We gaan onze budgetten verschuiven.

Hoe het ook zij, Carla Kieft van de VVV is blij met de aanstaande fusie. ‘Vier jaar geleden bij de herstart van de VVV Lisse was dit een van mijn ambities. Ik ben heel blij dat we elkaar gevonden hebben.’ Maar waarom nu de intentieovereenkomst ondertekenen om de promotie van Lisse beter te doen? Het rapport Berenschot geeft immers aan dat de Bollendorpen een gezamenlijke promotie moeten opzetten. Het zou op dit vlak zelfs ‘vijf voor twaalf’ zijn. Van der Zwet stelt: ‘Je moet eerst je eigen positie sterker maken, maar ook regionaal samenwerken. Ik wil een beroep doen op alle andere gemeenten om samen te werken.’ Wethouder Bas Brekelmans (VVD) suggereerde: ‘De voorzitter van Lisse Marketing kan wellicht het hoofd van het regiomarketingbureau worden.’ Zover is het echter nog lang niet; de VVV en SLIM gaan hard met elkaar aan de slag om nieuwe promotiestrategieën uit te denken. Volgens de wethouder komt de VVV bij SLIM in en blijft de gezamenlijke naam: ‘Lisse Marketing’.