Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 april 2013

NOMOS meetpunt helpt niet tegen vliegtuiglawaai

LISSE – Het dorp krijgt een NOMOS-geluidsmeetpost, waarmee de overlast van de vliegtuigen gemeten kan worden. De gemeente liet hierover een ronkend persbericht uitgaan, maar het lijkt erop dat deze meetpost een Pyrruscadeau is. Met de meetresultaten wordt namelijk niets gedaan om het vliegverkeer boven het dorp te verminderen.

In het persbericht staat onder meer: ‘Door het installeren van de NOMOS meetpost wordt voor iedereen inzichtelijk hoe de geluidhinder van Schiphol zich de komende jaren in Lisse ontwikkelt, ook in relatie tot de andere NOMOS-meetposten die vooral in het “binnengebied” van Schiphol staan. Dit is belangrijke informatie voor de bewoners, bestuurders en niet in de laatste plaats voor Schiphol zelf en de Luchtverkeersleiding.’

Aan wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) wordt de vraag voorgelegd: ‘Dit lijkt een mooi bericht, maar ik heb juist vernomen dat Schiphol niet meer uit gaat van een meetsysteem, maar dat de geluidsoverlast wordt berekend. Dan is dit geluidsmeetinstrument toch slechts voor de bühne?’ Al gauw kwam via de wethouder een reactie van Menno Waalewijn van de Omgevingsdienst West-Holland. ‘Het is zo dat de geluidhinder van Schiphol wordt gehandhaafd op basis van berekeningen: voor enkele tientallen punten wordt jaarlijks berekend hoe groot de geluidoverlast is ten aanzien van de toegestane grenswaarden. De NOMOS meetposten staan los van de handhavingpunten en ook op andere locaties en dienen niet voor handhaving. Ze zijn vooral bedoeld om aan bewoners (en andere belanghebbenden) inzicht te geven in de werkelijk gemeten hoeveelheid geluid, zowel realtime als terugkijkend mogelijk.’

Hij vervolgt: ‘De meetgegevens kunnen natuurlijk ook gebruikt worden om te vergelijken met berekende waarden. In het algemeen is het echter moeilijk om echt betrouwbare geluidmetingen van vliegverkeer te doen omdat er veel verstoringsmogelijkheden zijn en meteo-omstandigheden die de metingen beïnvloeden.’

Met deze antwoorden blijft de vraag dus staan: ‘Is dit geluidsmeetinstrument niet voor de Bühne? En is het daarom niet zonde van het geld om deze NOMOS meetpost te plaatsen?’ Angela van der Geest, Adviseur Milieucommunicatie, antwoordt hier op verzoek van de wethouder op: ‘Het plaatsen van meetpunten is niet voor de bühne. Meten van geluid geeft andere informatie dan de berekeningen. De meerwaarde van het gebruik van beide systemen zit in het vergelijken van de informatie en de verbetering van de methodieken. Verder komt Schiphol met het plaatsen van geluidmeetpunten tegemoet aan de wens van veel bewoners en andere belanghebbenden. Ten slotte is de nieuwe meetpost in Lisse de eerste meetpost in de Bollenstreek. Hiermee kan het gemeten niveau in Lisse vergeleken worden met andere gebieden rond Schiphol.’