Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 mei 2013

Alle beren zijn afgeschoten

STREEK – Met de komst van een nieuw provinciaal bestuur werd twee jaar geleden eindelijk de nachtmerrie van de eeuwig verliesgevende Rijn Gouwe Lijn (RGL) overboord gezet. Het duurde twee jaar, waarin de provincie Zuid-Holland, Holland Rijnland en de betrokken gemeenten intensief en haast met het mes op tafel onderhandelden. Maar vrijdag 17 mei was het dan toch zover: alle betrokkenen zetten hun handtekening onder het verdrag om het HOV-net Zuid Holland-Noord te realiseren; een project dat 450 miljoen euro gaat kosten.

Gedeputeerde Ingrid de Bondt dacht voorafgaand aan de ondertekening terug aan de dagen dat ze net was aangetreden: ‘Ik had twee grote opdrachten. De Rijnlandroute moet er komen en de RGL moet omgebogen worden tot een goed openbaar vervoersysteem. In mijn eerste bestuursvergadering met de wethouders van de gemeenten staarden zij me vreemd aan en vroegen: ‘Wat maakt u ons nu?! De provincie wilde altijd de RGL!’ Maar toch werden slechts een jaar later de knopen definitief doorgehakt.

‘En toen begon het echte onderhandelen’, lacht De Bondt. Gisteravond werd in Katwijk de angel uit het traject gehaald, door een kleine wijziging door te voeren en tot vanochtend heb ik de laatste onderhandelingen gevoerd. We hebben redelijk wat beren afgeschoten, maar deze regio verdient het een goed openbaar vervoer te hebben.’

Ook Henri Lenferink, voorzitter van het samenwerkingsorgaan Holland Rijnland was blij met deze dag: ‘Toen de provincie zich terugtrok uit de RGL moest ik even slikken. Maar nu staan alle neuzen dezelfde kant op en als samenwerkende gemeenten hebben we (een deel van, JD) het geld bij elkaar gebracht. Ik zet heel wat handtekeningen, maar deze handtekening zet ik met meer plezier dan ik de laatste tijd gedaan heb.’

Hierna was het de beurt aan alle wethouders van de betrokken gemeenten om hun paraaf te plaatsen op een speciaal bord. Als dank voor hun inzet ontvingen alle wethouders een busbord of treinbord, die de eigen situatie met het HOV-net het beste symboliseerde.