Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 mei 2013

Verstrekken plaatsen Kindervrijmarkt verloopt soepel


OEGSTGEEST – De afgelopen week konden alle kinderen hun certificaten afhalen voor de Kindervrijmarkt van 5 mei. Met dit certificaat zijn ze verzekerd van een van de 500 beschikbare verkoopplaatsen verspreid over het dorpscentrum. Het enthousiasme over dit nieuwe toewijzingssysteem is groot en de verwachting is, dat er geen onverkwikkelijke situaties meer ontstaan.

In het verleden wilden professionele handelaren nogal eens de plaatsen innemen, die kinderen een dag tevoren met krijt hadden uitgetekend. Met veel waterlanders tot gevolg. Daarom is het systeem ingevoerd, dat ieder deelnemend kind voor 5 euro een gegarandeerde plaats krijgt.

Wouter van Unnik (11) is de allereerste die de fraaie oranjetas met het certificaat in handen krijgt. ‘Ik heb al vaker meegedaan aan de Kindervrijmarkt en vind het leuk om dingen te verkopen. Ik vind het goed dat je zo’n plekje moet huren, want twee jaar geleden ging iemand op onze plek staan. Mijn moeder heeft toen de politie die langs reed tegengehouden, zodat ik alsnog mijn plek terug kreeg.’

Oscar Anink haalt twee huurbewijzen op voor zijn kinderen. ‘We doen elk jaar mee, want deze Kindervrijmarkt is een perfecte gelegenheid om de kinderkamers op te ruimen. Ik ben blij met dit systeem, want nu hoef je niet meer om 05:00 uur ’s ochtends het huis uit om een plaatsje te bemachtigen. De Kindervrijmarkt is bedoeld als feest voor de kinderen en met deze nieuwe manier van plekken uitdelen wordt het feest ook weer teruggegeven aan de kinderen.’

Bas Koster van de Oranjevereniging Oegstgeest is het hier helemaal mee eens. Hij laat weten, dat er nog een nieuwe activiteit plaats vindt tijdens de Kindervrijmarkt: ‘We hebben aparte plekken gereserveerd voor de scouting en de sportverenigingen, zodat ze hun activiteiten kunnen promoten.’