Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 juli 2013

Passie volgen met jeugdtheaterschool Flores


LISSE – Voor het eerst beschikt het dorp over een jeugdtheaterschool en de drijvende kracht hierachter is theaterdocent Remco Went (28). Het is zijn grote missie om kinderen vanaf 7 jaar tot een jaar of 20 in aanraking te laten komen met het theater; in al haar facetten.
Went is geboren in Lisse en vertrok op z’n 18de naar Amsterdam om daar te studeren op de theaterschool. De liefde voor het vak leerde hij namelijk tijdens zijn schooltijd op het Fioretticollege kennen. ‘Ik trad wel eens op en merkte dat ik meer wilde doen met theater. Via een jongerenproductie in Haarlem rolde ik in het wereldje en zag waaruit het theater bestaat. Theater is veel meer dan acteren en je teksten uit je hoofd kennen. Het is een combinatie van zang, dans, acteren, mime en beweging. Ik wist meteen dat dit was waar ik mee door wilde.’
Tijdens zijn studie leerde hij niet alleen veel over het vak, maar ook leerde hij zichzelf goed kennen. ‘Wat je als kunstenaar maakt, heeft altijd verbinding met jezelf. Ik ben in eerste instantie kunstenaar en maker en ik wil de kinderen de magie van het theater laten ervaren.’ Daarom heeft Went de jeugdtheaterschool Flores opgericht, waar kinderen vanaf 6 oktober 24 lessen kunnen volgen in de Greef.
Hij heeft hoge ambities en gaat er helemaal voor. ‘Ik wil iets teruggeven aan mijn dorp en ik ben verrast over het enthousiasme van iedereen met wie ik in aanraking kom. Ik wil de kinderen de techniek van het theater aanleren en met hen nieuwe werelden creëren.’ Alle leerlingen krijgen naast de theaterlessen ook workshops dans en zang. Een van de gastdocenten is niemand minder dan Leonie Meijer, ex-deelneemster van The Voice.
Went vervolgt: ‘Het jeugdtheater wordt professioneel opgezet. De insteek is niet; “Kom leuk op toneelles en we gaan Roodkapje doen”. Ik wil dat de leerlingen beseffen dat ze kunnen leren en daar stappen in kunnen maken. Hopelijk kan ik ze een basis bieden om een vervolgopleiding te volgen. In het eerste jaar laat ik de kinderen ervaren hoe het is om theater te spelen. Ze leren het spelplezier op te zoeken en merken dat theatermaken een groepsding is, waarbij samenspel heel belangrijk is.’
Theaterschool Flores biedt vier klassen aan: de speelleerklas voor 7-plussers, de basisklas voor 10-plussers, een theaterklas voor middelbare schoolleerlingen en een productieklas voor 16-plussers. Went: ‘Kinderen kunnen ook zelf iets schrijven, of ik kom bijvoorbeeld met een kinderboek. Bij de jongerengroepen vanaf 12 jaar hoop ik echt technieken te kunnen aanreiken, zodat ze per les iets kunnen leren over bijvoorbeeld wat manipulatie is en hoe je geloofwaardigheid in het spel bereikt. Het mooie van Flores zou zijn, dat je kinderen van 7 meeneemt naar groepen die daarna volgen en dat je iemand ziet groeien in het spel.’
Voor meer informatie of aanmelden: www.jtsflores.nl.